نویسنده کتاب «قدم‌هایش» گفت: بنظرم هالیوود یکی از دینی‌ترین سینما‌های دنیاست و هر سال در هالیوود حداقل ۱۰ اثر درباره حضرت مسیح ساخته می‌شود.

محمدحسن شاهنگی، نویسنده کتاب «قدم‌هایش» درباره این کتاب که به امام زمان (عج) به روایت منتظران ظهور می‌پردازد، گفت: کتاب «قدم‌هایش» بخشی از یک مجموعه ۱۴ دفتری است، که بنده با الهام از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» نوشته‌ام. «قدم‌هایش» نشانه ظهور است و به روایت منتظران ظهور نوشته شده است. کتاب دیگرم به نام «خون‌هایش» امام حسین (ع) را به روایت زینب کبری (س) روایت می‌کند. کتاب «دست‌هایش» درباره قمر بنی هاشم (ع) به روایت امام حسین (ع) است. 

شاهنگی ادامه داد: یا «کلمه‌هایش» درباره امام علی (ع) به روایت حضرت زهرا (س)، «گوش‌هایش» درباره امام رضا (ع) به روایت امام جواد (ع)، «چشم‌هایش» درباره حضرت محمد (ص) به روایت امام علی (ع)، «بازوهایش» درباره حضرت زهرا (س) به روایت امام علی (ع) یا «نفس‌هایش» درباره امام صادق (ع) به روایت امام باقر (ع) است، که ۱۴ معصوم را از جانب یکی از نزدیکانشان روایت می‌کند. از بین ۱۴ عنوان کتاب چهارتای آن چاپ شده، سه تا کتاب زیر چاپ است و مابقی هم در دست نگارش است.

نویسنده کتاب «قدم‌هایش» با بیان اینکه از آنجایی آثار شهید آوینی موجز، مختصر و وجه ادبی دارد، من در این کتاب این ویژگی‌ها را لحاظ کردم، افزود: چون مخاطب امروز کتاب نخوان است، به دنبال کار‌های کپسولی می‌گردد و با فضای مجازی بیشتر انس دارد، سعی کردم در این مجموعه مخاطب‌شناسی را رعایت کنم. نکته دیگر اینکه الزاماً قهرمان داستان در این مجموعه‌ها یک نفر نیست. یعنی ما با قهرمان واحد مواجه نیستیم. مثلاً در کتاب «خون‌هایش» بجای اینکه به قهرمان واحدی یعنی امام حسین (ع) بپردازم، به طور همزمان به دو قهرمان می‌پردازم. یعنی امام حسین (ع) را از زاویه دید حضرت زینب (س) روایت می‌کنم.

به گفته وی، «قدم‌هایش» امام زمان (عج) را از زاویه دید منتظران ظهور روایت می‌کند. تمام ما می‌توانیم منتظران ظهور تلقی شویم. همه منتظران، آزادی‌خواهان، شیعیان و کسانی که از وضعیت موجود ناراضی‌اند، می‌توانند به سهم خودشان اتفاقی را قدم بزنند و قدمی بردارند. در واقع، اول باید منتظران قدم بردارند، تا صاحب زمان (عج) قدم بردارد و ظهور کند. 

شاهنگی در پاسخ به این سوال که هالیوود برای منجی آخر شیعیان سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده، تا آنطور که بخواهد روایتگری معکوس داشته باشد، افزود: بنظرم هالیوود یکی از دینی‌ترین سینما‌های دنیاست. یعنی نوع نگاهی که به مسائل دینی و ایدئولوژی دارد، در خیلی از کشور‌های غربی و اروپایی وجود ندارد. با این تفاوت که آنها روایت خاص خود را دارند، که با نگاه ما متفاوت است. ما در دنیای تقابل و مواجهه روایت‌ها هستیم. کسی موفق است، که روایت سریع و متقن داشته باشد. خب ما سرعت عمل خوبی نداریم؛ چه در حوزه کتاب و چه در حوزه فیلمسازی.

نویسنده کتاب «خون‌هایش» با بیان اینکه از حضرت نوح (ع) گرفته تا حضرت مسیح (ع) فیلم و سریال‌های زیادی ساخته شده، گفت: هر سال در هالیوود حداقل ۱۰ اثر درباره حضرت مسیح ساخته می‌شود. ما باید این سوال را از خودمان بپرسیم، که ما در جامعه خودمان درباره حضرت محمد (ص) یا معصومین (ع) چقدر فیلم ساختیم. فیلم‌هایی که ساختیم چقدر حاشیه داشته است؟ مثلاً فیلم درباره حضرت عباس (ع) ساخته شده، ولی پنج سال دچار توقیف شده است! بنابراین، یا کار تولید نمی‌شود، یا حاشیه پیرامونش شکل می‌گیرد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
احسنت
آخرین اخبار