وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اهمیت برنامه توسعه موشک بالستیک قاره‌پیما سنتینل اعلام کرد که این طرح را ادامه خواهد داد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه خبرگزاری ریانووستی، وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که با وجود اینکه هزینه برنامه توسعه موشک بالستیک قاره‌پیما سنتینل ۸۱ درصد بیشتر از برآورد اولیه است، این برنامه توسعه را ادامه خواهد داد.

این بیانیه می‌افزاید: بر اساس نتایج بازبینی این طرح، ویلیام لاپلانت معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور اکتساب و لجستیک گواهی داد که برنامه سنتینل معیار‌های قانونی مورد نیاز برای ادامه یافتن را دارد.

از سوی دیگر معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور اکتساب و لجستیک در اظهاراتی با بیان اینکه ما هزینه هنگفت برنامه توسعه موشک بالستیک قاره‌پیما سنتینل را درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد:، اما از خطرات ناشی از مدرنیزه نکردن تسلیحات هسته‌ای نیز آگاه هستیم.

وی در ادامه افزود: سنتینل یک برنامه واقعاً تاریخی برای مدرن‌سازی بخش زمینی سه‌گانه ارتش آمریکا است.

به نوشته خبرگزاری ریانووستی، بر اساس قوانین آمریکا اگر هزینه یک برنامه توسعه تسلیحاتی ۲۵ درصد از برآورد اولیه بیشتر شود، ادامه آن برنامه با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد، اما برای پروژه‌هایی مثل برنامه توسعه موشک بالستیک قاره‌پیما سنتینل که از نظر بحث امنیت ملی ایالات متحده دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و بسیاری از معیار‌های دیگر مورد نیاز را برآورده می‌کنند، در قوانین مربوطه استثنا قائل شده است.

منابع آگاه اعلام کردند که هزینه برنامه نیروی هوایی آمریکا برای جایگزینی موشک‌های هسته‌ای قدیمی این کشور به شدت بالا رفته و به حدود ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است.این پروژه که برنامه «موشک بالستیک قاره‌پیما سنتینل» نام دارد، توسط شرکت «نورث‌روپ گرومن» برنامه‌ریزی و مدیریت شده و هدف آن جایگزینی موشک‌های قدیمی «مینوتمن ۳» است.

یک مدیر اجرایی صنایع موشکی و یک دستیار کنگره آمریکا که نام آنها فاش نشده است، به رویترز گفتند که هزینه اولیه اجرای این برنامه در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده بود، اما اکنون حدود ۶۵ میلیارد دلار دیگر نیز به آن اضافه شده و به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است.آخرین برآوردی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ارائه کرده بود در ماه ژانویه بود. این وزارتخانه در ابتدای سال ۲۰۲۴ اعلام کرده بود که هزینه این پروژه به دست کم ۱۳۱ میلیارد دلار می‌رسد.

قرار است لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در روز‌های آینده گزارشی در این باره به کنگره این کشور ارائه دهد.مقام‌های نیروی هوایی آمریکا استدلال می‌کنند که پروژه سنتینل اهمیتی حیاتی در حفظ بازدارندگی هسته‌ای ایالات متحده دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار