وزارت خارجه سوریه اعلام کرد هرگونه بازگشت به روابط با ترکیه باید بر اساس مبانی روشن صورت بگیرد.

وزارت خارجه سوریه همزمان با تلاش‌ها برای بازگشت روابط بین ترکیه و سوریه اعلام کرد هرگونه بازگشت روابط دو کشور باید بر اساس مبانی روشن از جمله خروج نیرو‌های غیرقانونی و مبارزه با گروه‌های تروریستی صورت بگیرد.

 وزارت خارجه سوریه اعلام کرد در شرایطی که مواضع و بیانیه‌ها در رابطه با روابط سوریه و ترکیه ادامه دارد، سوریه متذکر می‌شود از یک سو همواره بین ملت‌ها از یک سو و از سوی دیگر سیاست‌ها و عملکرد دولت‌هایی که به سوریه آسیب رساندند، تفاوت قائل است.

وزارت خارجه سوریه ادامه داد: دمشق بر این اعتقاد راسخ بود و هست که منافع کشور‌ها بر اساس روابط سالم بین آنها بنا شده است و بر این اساس، سوریه بر تعامل مثبت با ابتکارات مختلف برای بهبود روابط بین کشور‌ها با طرح‌هایی که برای اصلاح روابط سوریه و ترکیه مطرح شده است، تأکید دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: سوریه بر این باور است که نتیجه این طرح‌ها یک هدف اعلامی نیست، بلکه مسیری هدفمند مبتنی بر واقعیت‌های موجود و بر اساس اصول مشخص حاکم بر روابط دو کشور است که اساس آن احترام به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی و مقابله با هر چیزی است که امنیت و ثبات آنها را تهدید می‌کند و منافع مشترک دو کشور و دو ملت را تامین می‌کند.

طبق بیانیه وزارت خارجه سوریه، دمشق تأکید می‌کند که هرگونه طرح ابتکار در این زمینه باید بر مبانی روشنی بنا شود تا حصول نتایج مورد نظر که بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی تضمین شود، از جمله خروج نیرو‌های غیرقانونی از خاک سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی که نه تنها امنیت سوریه، بلکه امنیت ترکیه را نیز تهدید می‌کنند.

در پایان بیانیه آمده است: سوریه از کشور‌های برادر و دوستی که برای اصلاح روابط سوریه و ترکیه صادقانه تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی و تأکید می‌کند. بازگشت روابط عادی بین دمشق و آنکارا مبتنی بر بازگشت وضعیتی است که قبل از سال ۲۰۱۱ حاکم بود که مبنای امنیت، ایمنی و ثبات دو کشور است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار