به مناسبت روز درگذشت غلامرضا تختی سکانسی از فیلم سینمایی جهان‌ پهلوان تختی را منتشر کردیم.

جهان‌پهلوان تختی فیلمی ایرانی به کارگردانی علی حاتمی و بهروز افخمی محصول سال ۱۳۷۶ است. این فیلم بر پایهٔ زندگی غلامرضا تختی ساخته شده‌است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است که یک کارگردان و همسرش، می‌خواهند پروژه ناتمام علی حاتمی که زندگی غلامرضا تختی بود را به پایان برسانند. آن دو تحقیق می‌کنند تا بفهمند که علت اصلی مرگ تختی چه بوده‌است.

نیکی کریمی، شاهرخ شهبازی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیاوش طهمورث، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، فتحعلی اویسی، غلامرضا محبی، اکبر معززیف گیتی فروهر، محمود کلاری و جمشید گرگین برخی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

غلامرضا تختی که با عنوان جهان‌ پهلوان تختی شناخته می‌شود ورزشکار رشته کستی آراد کشورمان بود که در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن توانست پس از امامعلی حبیبی، دومین مدال طلای ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک را به دست آورد. 

تختی در کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نیز فعالیت داشت و صاحب بازوبند پهلوانی ایران در سه سال پیاپی بود. وی از چهره‌های محبوب و مشهور فرهنگ عامه ایرانیان است و در فرهنگ ورزشی ایران، بسیاری وی را نماد «پهلوانی» و «جوانمردی» می‌دانند. سرانجام تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ درگذشت و جنازه او در هتل آتلانتیک تهران پیدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار