وزیر ارتباطات در نخستین آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه ارتباطات، به اهمیت حل مسائل به طور عملی توسط پژوهشگران و دانشجویان تاکید کرد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پژوهش در کشور وضعیت خوب و مطلوبی دارد. برای دوسال پیاپی ایران پانزدهمین کشور از نظر ارجاع مقالات در جایگاه علمی بوده‌است. در حالی که بعد از ما هم چند کشور پیشرفته اروپایی هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جمهوری اسلامی نگاه ویژه ای به علم و فناوری داشته است و تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره موثر بوده اند.

او بیان کرد: ما توان تولید دانش را داریم؛ اما باید دید این دانش چقدر وارد زندگی مردم و تبدیل به ثروت ملی می‌شود، این نکته مهم و قابل بررسی است.

زارع پور گفت: به گفته وزیر علوم رتبه ما در تجاری سازی علم هفتاد است؛ این یعنی فاصله زیادی بین تولید علم و استفاده از آن است.

او تصریح کرد: ما در بهره گیری از دانشی که در کشور تولید می‌شود کمی دچار مسئله هستیم و این موضوع باید ریشه یابی شود.

به گفته زارع پور، عدم ارتباط سازمان یافته دانشگاه‌ها با صنعت و بخش اجرایی و اداری دولت مسئله ساز است. دانش در دانشگاه ها به روش خود جلو می رود و کاری با صنعت ندارد. تلاش های زیادی شده است که این فاصله کم تر بشود؛ اما همچنان بیشترین امتیاز را مقالات دارند.

او افزود: اخیرا زلفی گل، وزیر علوم  و تیم مدیریتی وزارت علوم بازنگری می‌کنند که دانشگاه را به ریل تحول و پیشرفت کشور تبدیل کنند.

زارع پور اظهار کرد: پژوهشگاه‌ها نیز شیوه ارتقایشان لازم است تغییر کند. این طور نباشد که همکار ما برای طی کردن مسیر ارتقاء مجبور باشد دنبال مقاله برود. باید توجه جدی شده و این مسئله اصلاح شود.

به گفته او پژوهشگر در هر بخش ارتباطات باید مشغول حل یک مشکلی در حوزه ارتباطات باشد و کمکی در تولید ساخت محصول فناورانه داشته باشد.

زارع پور بیان کرد: البته این به این معنی نیست که همه تحقیقات عملی و تولیدکننده باشند؛ اما حل مشکل اهمیت بسیاری داد و تمرکز بهتر است به جای تحویل مقاله، بر روی حل مسئله باشد.

او در پایان گفت: نکته دوم، پژوهشگاه های ذیل ارتباطات باید بتوانند هدایتگر همه تحقیقات مربوطه در دانشگاه‌های مختلف باشند. دانشجویان از مخزن مشکلات ارتباطات،  مسئله آب را انتخاب کنند و در راستای حل آن مسئله پایان نامه تهیه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.