نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی با سخنرانی رئیس جمهور این کشور آغاز به کار کرد.

رهبران کشور‌های گروه ۲۰ (G۲۰) روز سه شنبه مذاکرات خود را در جزیره بالی با درخواست اندونزیِ میزبان برای اتحاد و اقدام مشخص در خصوص اصلاح اقتصاد جهانی با وجود شکاف‌های عمیق بر سر جنگ در اوکراین آغاز کردند. 

به گزارش رویترز، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در سخنان افتتاحیه، پیش از آغاز گفتگوهای پشت درهای بسته توسط رهبران کشورهای ثروتمند جهان، گفت: ما هیچ گزینه دیگری نداریم و برای نجات جهان به همکاری نیاز است.

او افزود: جهان با چالش‌های غیرمتعارف و بحران‌های پی در پی مواجه است و کمبود صادرات غذا و انرژی بر کشور‌های در حال توسعه تاثیر گذاشته است. سال ۲۰۲۳ برای جهان دشوارتر خواهد بود و جهان به موفقیت ما در نشست گروه بیست چشم دوخته است. نباید جهان را درگیر جنگ‌ها کرد و باید برای مقابله با هر نوع همه گیری در آینده آماده باشیم.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز گفت: جهان باید قاطعانه با تلاش برای سیاسی کردن مسائل غذا و انرژی یا استفاده از آن‌ها به عنوان ابزار و سلاح مخالفت کند.
وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی و انرژی مهم‌ترین چالش در توسعه جهانی است، افزود: علت اصلی بحران کنونی تولید یا تقاضا نیست بلکه اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی و همکاری بین‌المللی است.

شی در اجلاس گروه ۲۰ ضمن تاکید بر بازکردن زنجیره تامین و تثبیت قیمت‌های بازار، راه برون رفت از این مشکل را هماهنگی همه کشور‌ها با سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی چندجانبه، همکاری در زمینه نظارت و تنظیم بازار، ایجاد مشارکت در کالاها، توسعه بازار کالا‌ها باز، باثبات و پایدار و همکاری با یکدیگر توصیف کرد.
رئیس جمهور چین همچنین خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه و رفع محدودیت‌ها برای همکاری‌های علمی و فناوری مربوطه شد.

گروه ۲۰ که شامل کشور‌هایی از برزیل گرفته تا هند، عربستان سعودی و آلمان است، بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، ۷۵ درصد تجارت بین المللی و ۶۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که جنگ اوکراین و افزایش تورم جهانی بر این اجلاس سایه افکنده است. مقامات اندونزی اعلام کردند به علت اختلاف بین سران گروه ۲۰ بر سر موضوعات مختلف، مراسم عکس دسته‌ جمعی پیش از آغاز رسمی نشست لغو شده است.

بر اساس توئیت سفیر اتحادیه اروپا در اندونزی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از طریق ویدیوکنفرانس در این اجلاس سخنرانی کرد.

زلنسکی در پیام خود برای نشست گروه بیست گفت: خواهان پایان فوری جنگ بر اساس منشور ملل متحد و قوانین بین المللی هستیم. قصد نداریم توافقنامه جدید مینسک را امضا کنیم. هیچ کسی حق ندارد جهان را درگیر فاجعه تشعشعات رادیواکتیو کند. روسیه باید بلافاصله نیروهایش را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خارج کند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند بعید به نظر می‌رسد که بیانیه مشترک گروه ۲۰ مورد توافق همه طرف‌ها قرار بگیرد. بر اساس پیش‌نویس اولیه‌ای که رویترز مشاهده کرده، رهبران گروه ۲۰ استفاده یا هرگونه تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را محکوم خواهند کرد.

در پیش‌نویس این بیانیه‌ آمده است که اکثر اعضای گروه ۲۰ جنگ اوکراین را محکوم و تاکید می کنند که این جنگ، رنج و درد انسانی زیادی را ایجاد و بی‌ثباتی موجود در اقتصاد جهانی را تشدید کرده است.


بیشتر بخوانید: 

اولین دیدار حضوری بایدن و شی جین پینگ با هدف ارتقای روابط
امیدواری شولتس به تغییر نظر پوتین و شرکت در نشست گروه ۲۰


سخنگوی کرملین در بیانیه هفته گذشته خود اعلام کرد که ولادیمیر پوتین امسال تصمیم گرفته تا در این نشست حاضر نشود، در روسیه بماند و حتی بیانیه ویدئویی هم نخواهد داشت. این اولین بار است که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری نشست گروه جی ۲۰ برگزار می‌شود. هیئت روسیه در این نشست به رهبری «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور حاضر خواهد شد.

ریشی سوناک، نخست‌ وزیر انگلیس روز سه‌شنبه گفت که دولت پوتین صدای مخالفان جهانی را با اقدامات خود خواهد شنید. دولت سوناک گفت سوناک از گروه ۲۰ برای اقدام هماهنگ جهت مقابله با بی ثباتی اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی در پی حمله روسیه دعوت خواهد کرد.

رسانه های دولتی چین نیز گزارش دادند که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه در یک دیدار دو جانبه به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که چین از آتش بس در اوکراین و مذاکرات صلح حمایت می کند.

در همین حال روز گذشته «جو بایدن» و «شی جین پینگ» روسای جمهور آمریکا و چین اولین دیدار حضوری خود را در بالی اندونزی و در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ برگزار کردند.

علاوه بر امتناع چین از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن و پکن بر سر مسائل مختلفی از تجارت گرفته تا حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین و وضعیت تایوان با هم اختلاف دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار