از جمله نکات مهم در اغتشاشات اخیر، هجمه‌های رسانه‌ای همراه با اخبار جعلی به برند‌های معروف اقتصادی و درآمدزا در کشور بود؛ موضوعی که پشت پرده‌ای از جنس سیاست دارد.       

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، در بیست و دومین روز از اعتراضات خیابانی در ایران، کاربری در توییتر با انتشار توییتی مدعی شد که خودرو‌های یخچال‌دار لبنیات میهن، در شهر‌های مختلف کشور اقدام به جابه‌جایی نیرو‌های ضدشورش کرده‌اند. پس از انتشار این توییت این خبر در فضای مجازی دست به دست شد، که در نهایت منجر به آغاز یک کمپین مجازی علیه کارخانه میهن گردید. کارزار مجازی علیه کارخانه میهن به‌قدری فراگیر شد، که تصاویر متعددی همراه با هشتگ‌های «#میهن_فروش» و «#میهن_نمیخریم» و «#تحریم_میهن» سرتاسر شبکه‌های اجتماعی را در برگرفت، در همین رابطه شرکت بیانیه‌ای را در تکذیب شائبه‌ها در صفحات فضای مجازی میهن منتشر کرد. حتی کارکنان شبکه توزیع میهن در ویدئویی نسبت به این ادعا واکنش نشان داده‌اند و آن را امکان‌نا‌پذیر اعلام کرده‌اند. یک اعلان جنگ در فضای مجازی با منشاء نامعلوم سبب شکل‌گیری کمپین مجازی علیه شرکت لبنیاتی میهن شده است و مشکلاتی زیادی را برای کل مجموعه از مدیران تا کارکنان  ایجاده کرده است. گفتنی است که در ادامه گزارش این ادعا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

در این دو ماه اخیر اتهامات زیادی از سوی کاربران فضای مجازی به شرکت میهن وارد شد. برای مثال کاربران توییتر با انتشار تصویری ادعا کرده‌اند، نیرو‌های یگان ویژه توسط خودرو‌های میهن جابه‌جا می‌شوند، بعد از بررسی‌های انجام شده براساس تصویر منتشر شده، کاربران فضای مجازی طی رفتاری عجولانه لوگوی شرکت مهران سرد را به شرکت میهن نسبت داده‌اند. لازم به ذکر است که شرکت مهران سرد تولیدکننده یخچال برای کامیونت‌ها است و نباید بدون سندومدرک به این شرکت هم اتهامی وارد کرد.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

مسئله دیگری که در فضای مجازی به آن اشاره شد، توقف کامیونت‌ها بستنی میهن در میدان و حواشی شهر تهران بود، این مسئله به تصویب طرح شناور ساعت کاری کارمندان در ماه مهر برمی‌گردد، طبق این طرح کامیون و کامیونت‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح حق تردد ندارند و از آنجایی که صنعت لبنیات جزء صنایعی محسوب می‌شود که مصرف روزانه دارد، خوردو‌های لبنیاتی میهن از ابتدای صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند، پس تعدد توقف ماشین‌های شرکت میهن باتوجه به ممنوعیت تردد در میادین، امر طبیعی است.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

شایعه دیگری که در بین کاربران فضای مجازی بسیار دست به دست شد، حضور ماشین‌های میهن جلوی درب بازداشتگاه اوین بود. بازداشتگاه اوین هم به مانند سایر مکان‌های عمومی دیگر بوفه دارد، که خانواده‌ها و دیگر مراجعان زندانیان از محصولات بوفه استفاده می‌کنند، در همین راستا صنایع غذایی مختلفی محصولات خود را به بوفه زندان عرضه می‌کنند، در ضمن خودرو میهن در بیرون از زندان روبه‌روی بوفه برای تحویل سفارش توقف کرده است.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

مسئله دیگر حضور ماشین‌های یخچال‌دار میهن در دانشگاه‌ها است، هر دانشگاهی بوفه، رستوران، کافی‌شاپ و سوپرمارکت در اختیار دارد که محصولات غذایی خود را  از شرکت‌های مختلفی از جمله میهن تامین می‌کنند، اما ادعایی مبنی بر حضور خوردو‌های میهن در دانشگاه رضوی مشهد در فضای مجازی بسیار سرصدا کرد، لازم به ذکر است که دانشگاه رضوی مشهد در داخل حرم امام رضا قرار دارد و هیچ ماشینی امکان ورود به دانشگاه را ندارد، تصویر منتشر شده مربوط به دانشگاه فردوسی مشهد است که در حال حاضر ۲۵ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند و از ۴ رستوران، ۱۵ بوفه برخوردار است.  

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

حضور خودرو‌های یخچال‌دار میهن در کرج یا اردبیل!

اتهام بعدی وارد شده به این شرکت، حضور خورود‌های لبنیاتی این مجموعه در گوهردشت کرج در کنار ماموران امنیتی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پلاک خودرو متعلق به استان اردبیل است و ماشین حمل بار میهن در میدان شریعتی اردبیل روبروی پاساژ الماس برای تحویل محصول توقف کرده بود. گفتنی است که کاربرانی در توییتر ادعا کرده‌اند، که شرکت میهن برای مقابله با تحریم‌های پیش آمده توسط افراد جامعه، محصولاتش را با اسم متفاوت عرضه می‌کند، لازم به ذکر است که، کارخانه لبنیاتی میهن دارای ۷ زیر مجموعه که عبارتند از؛ خوشبخت، فروت‌لند، برنارد، هایلی، مکنزی، طبیعت و دیلی مارکت است.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

بستنی میهن بین پانزده برند برتر دنیا قرار گرفت

شرکت لبنیاتی میهن، پس از ۴۵ سال فعالیت شبانه روزی، توانسته است برای بیش از ۳۰ هزار ایرانی اشتغال ایجاد کند. روند رو به رشدی که با بیش از ۴۵۰۰ عدد سیستم حمل و نقل در سطح کشور و همچنین بیش از ۶۰ مرکز پخش ایجاد کرده است. برای درک بهتر فعالیت‌های این مجموعه می‌توان به گزارش تحقیقات فوربز معتبرترین مجله اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد. در این مجله  معتبر، بستنی میهن بین پانزده برند برتر دنیا رتبه دهم را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که، این جایگاه از آن جهت قابل توجه است که رتبه اول تا نهم این فهرست،   متعلق به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی است و در این بین مجله معتبر فوربزشرکت میهن را که محصولات خود را تماماً ایرانی تولید می‌کند، برترین بستنی در خاورمیانه معرفی کرده است.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

حجم صادرات داخلی و خارجی شرکت میهن

هلدینگ میهن بیش از ۵۰ درصد بازار شیر استریل ایران و ۶۵ درصد بازار بستنی کشور را در اختیار دارد. در بخش صادرات هم بستنی میهن سهم مهمی از بازار عراق را در اختیار دارد و رقابت جدی با بستنی‌های معروف انگلیسی و آمریکایی در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس دارد. لازم به ذکر است که،  شرکت میهن  به کشور‌های امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرین و کویت  بستنی صادر می‌کند. در واقع یک شرکتی با چنین حجم صادراتی رقبایی در خارج از کشور دارد که از هر فرصتی برای بدنام کردن برندش در داخل و خارج کشور استفاده می‌کند.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

احتمال فتنه شرکت لبنیاتی المراعی عربستان برای تحریم میهن

شرکت لبنیات و مواد غذایی المراعی عربستان، که مالکان و سهامداران آن عبارتند از، شاهزاده سلطان بن محد بن سعود الکبیر، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، موسسات حکومتی،   صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، بانک‌ها و دیگران هستند، رقبای منطقه‌ای خود را با روش‌های مختلف تخریب می‌کند. برای مثال کارخانه کاله در سال ۹۸، ۲۵ درصد از بازار عراق را در اختیار داشت، که در همان سال کارخانه کاله در عراق دچار حریق گسترده شد که ۸۰ میلیون دلار خسارت به همراه آورد، که مدیرعامل کارخانه کاله «غلامعلی سلیمانی» این حادثه آتش‌سوزی را عمدی خواند و شرکت المراعی  را متهم اصلی این اتفاق دانست. المراعی تا سه سال پیش بیش از ۸۰ درصد از بازار لبنیات و آب میوه و بخشی از مواد غذایی عمان را در اختیار داشت، دولت عمان هم برای شکستن این تصرف  «کمپانی مزون» در عمان تاسیس کرد. اما شرکت المراعی شرکت‌های بین‌المللی را جهت ارتباط با این کمپانی تهدید کرد، که این مساله سبب گران شدن ساخت کارخانه‌های مزون گردید، در این روز‌ها کارخانه مزون به طور شفاف اعلام کرده که به سبب تورم جهانی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهد. این مساله سبب اعتراضات گسترده شده و تا حدی پیش رفته که هشتک مقاطعة_شرکة_مزون (تحریم شرکت مزون) در فضای مجازی ترند شده است.

 

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، گفتنی است که، طبق فتنه‌گرایی‌ها شرکت المراعی در منطقه اینبار سراغ شرکت میهن بزرگ‌ترین رقیب منطقه‌ای خود رفته و با همکاری رسانه‌های ضد ایرانی «اینترنشنال» و با سو استفاده از اعتراضات ایران و با استفاده از از ربات‌های مجازی به دنبال تحریم میهن است.

کارزار رسانه‌ای سعودی‌ها برای شرکت موفق ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار