نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی، صدها پروژه نیمه تمام عمرانی به اتمام خواهد رسید.

تبیین مصارف مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌‌تواند زمینه را برای ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور فراهم کند. به زعم بسیاری از کارشناسان، هر چقدر دولت به تعامل بیشتر با مودیان مالیاتی مبادرت کند، فضای مالیات‌‌ستانی بهتری در کشور به وجود خواهد آمد. 

روندها باید به سمتی پیش برود که مالیات‌‌دهی تبدیل به یک ارزش شود و در جامعه به فرار مالیاتی به عنوان یک ضدارزش نگاه شود. به منظور رسیدن به این نقطه باید اقدامات جدی را در دستور کار داشته باشیم.

مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر این که مالیات‌‌دهندگان محل هزینه‌‌کرد مالیات پرداختی‌‌شان در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ مشخص کنند، در راستای تعامل با مالیات‌‌دهندگان است. در این فضا، مالیات‌‌دهنده احساس می‌‌کند در هزینه‌‌کرد درآمدهای مالیاتی کشور نقش دارد. بنابراین، با رضایت بیشتری اقدام به پرداخت مالیات می‌‌کند.

تجربه نشان داده است که هر جا به مردم اعتماد کرده‌‌ایم و آن‌‌ها را در فرآیندهای اقتصادی کشور مشارکت داده‌ایم، نتایج خوبی به دست آمده است. کارشناسان بر این عقیده‌‌اند که حتی ممکن است این روندها به جذب کمک‌‌های مردمی برای پیشبرد پروژه‌‌های عمرانی کشور منجر شود.

در ادامه نظرات حامد یزدیان، نماینده مجلس شورای اسلامی را در خصوص لزوم تبیین مصارف مالیات و مزیت‌‌های مشارکت دادن مالیات‌‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌‌کرد مالیات‌‌ها می‌‌خوانید.

یزدیان گفت: از آنجائیکه ما در ابتدای راه اصلاح نظام مالیاتی کشور و دریافت مالیات حقه از همگان هستیم، فرهنگ‌‌سازی اهمیت بالایی دارد. متأسفانه فضای بدبینی در بین بسیاری از صاحبان ثروت در جامعه وجود دارد. آن‌‌ها این سوال اساسی را مطرح می‌‌کنند که ما مالیات می‌‌دهیم که چه اتفاقی بیفتد و این درآمدها کجا هزینه می‌‌شوند.

وی ادامه داد: مصوبه هیئت وزیران که زمینه را برای مشارکت مالیات‌‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌‌کرد مالیات‌‌ها در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ فراهم کرده است، کمک بزرگی به تبیین مصارف مالیات می‌‌کند. این امر فرهنگ مالیاتی کشور را بالا می‌‌برد.

وی ادامه داد: مصوبه اخیر هیئت وزیران زمینه را برای مشارکت مالیات‌‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌‌کرد مالیات‌‌ها فراهم می‌‌کند. این امر باعث می‌‌شود مالیات‌‌دهندگان با رضایت و اشتیاق بیشتری مالیات بپردازند. زیرا درآمدهای مالیاتی در بخش‌‌هایی به کار می‌‌افتد که مورد علاقه آن‌‌هاست.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته اقدامات اساسی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور به اجرا گذاشته شد. هنوز ابتدای راه هستیم و باید به تلاش خود در این زمینه ادامه دهیم. نیاز است سازمان امور مالیاتی تعامل قوی با مودیان برقرار کند و در فضای اعتماد به مالیات‌‌ستانی مبادرت کنیم. مشارکت دادن مالیات‌‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌‌کرد مالیات‌‌ها می‌‌تواند در این زمینه کمک‌‌کننده باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در پروژه‌‌های عمرانی و توسعه‌‌ای در ایجاد اشتغال‌‌های مولد نیز موثر است. به این ترتیب، زمینه برای اجرای طرح‌‌های عمرانی فراهم می‌‌شود و افراد زیادی به کار گرفته می‌‌شوند. نوعی تحرک را در حوزه اقتصادی شاهد خواهیم بود که به واسطه درآمدهای مالیاتی و سوق یافتن آن‌‌ها به سمت پروژه‌‌های زیربنایی و توسعه‌‌ای رخ می‌‌دهد.

خبرنگار:محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار