رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری بر پایه دانش بنیان ها عاملی موثر در جهت رفع بیکاری است.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتغال فارغ التحصیلان اظهار کرد: موضوع اشتغال در کشور یک معضل همگانی است.

او افزود: به گفته دولت در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور ۱۰ درصد است، اما این رقم بیشتر بوده و با حساب‌های انجام شده در مرکز پژوهش‌ها این رقم ۱۳ درصد بوده است، البته خانم‌های سرپرست خانوار، کارگران فصلی و کارگران ساختمانی در این آمار حساب نشده اند و خیلی از افرادی که متقاضی اشتغال نبوده اند هم از این لیست خارج شده اند.

زاکانی تصریح کرد: سهم افراد باسواد و با مدارک تحصیلی فوق در بیکاری بسیار بالاست، برای این کار توجه دولت به رونق تولید در پایه دانش بنیان‌ها و بهره مندی از ظرفیت‌های فکری برای کشور مهم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اساس جهتی که برای جهش تولید دنبال می‌کنیم، باید مبتنی بر آخرین دستاورد‌های بشری و دانش باشد تا از این طریق هیچ فردی در کشور بیکار نماند.

زاکانی گفت: برای مثال، ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و بافت‌های غیررسمی داریم و ۲۳ میلیون نفر در معرض خطر هستند که با یک نوسازی شهری می‌توان امکانی را ایجاد کرد تا هم تسهیلات مسکن ایجاد شود و هم آمار اشتغال را در سطوح مختلف جامعه افزایش داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به صنایع گاز، نفت و پتروشیمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که نوع حضور افراد با مدرک تحصیلی بالا در آنجا بسیار زیاد است.

زاکانی با بیان اینکه ۲ و نیم میلیون نفر در جامعه بیکار داریم، تاکید کرد: از این میان تنها ۲۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، بنابراین باید در گام اول بیمه بیکاری را توسعه داد و افرادی که بعد از فارغ التحصیلی به عنوان کار اولی حساب می‌شوند، هم در همان ابتدا در صورتی که آموزش دیده باشند مورد پذیرش قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.