مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: استفاده از روش‌های نوین جهت مهارت آموزی دانشجویان تاثیر دارد.

محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سرعت تغییر در مشاغل همگام با روند جهانی شدن و پیدایش فناوری های جدید بسیار زیاد شده است.

او افزود: این تغییرات در محیط‌های کسب و کار نیز تاثیرگذار بوده اند. با توجه به رشد و پیشرفت سال‌های اخیر، ماهیت شغل‌ها نیز با سرعت زیادی در حال تغییر است، سرعت این تغییرات با توجه به پاندمی ویروس کووید ۱۹ در سال گذشته افزایش بیشتری یافته و این افزایش موجب تغییراتی در مدیریت کسب و کار، مهارت های مورد نیاز برای مشاغل و در نتیجه تغییر در بازار کار شده است.

سیف با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات جاری در راستای مهارت افزایی دانشجویان تصریح کرد: طی سالهای اخیر فعالیت‌های مختلفی توسط وزارت علوم و دانشگاه ها با هدف ارتقای توانمندی های دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کار کشور آغاز شده است. بر این اساس اقدامات مختلفی را در جهت توسعه آموزش های مهارتی متناسب با بازار کار از طریق همکاری با دستگاه‌های اجرایی انجام داده است.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره مهمترین اقدامات در جهت افزایش مهارت افزایی دانشجویان در سراسر کشور اضافه کرد: هماهنگی و برگزاری دوره های مهارت افزایی مورد نیاز صنایع و سازمان‌های تخصصی، جلب همکاری و حمایت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای ارائه امتیازات و مشارکت در طرح مهارت افزایی دانشجویان، ساماندهی و برگزاری دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و همکاری مشترک با دانشگاه فنی و حرفه‌ای و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور جهت مشاهده و برگزاری دوره های مهارت افزایی دانشگاه از مهمترین اقدامات وزارت علوم است.

سیف بیان کرد: یکی دیگر از این اقدامات ایجاد و توسعه مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه هاست. با توجه به توسعه علم و فناوری در سال‌های اخیر شاهد تخصصی شدن هر چه بیشتر مشاغل و توسعه کسب و کارها بر پایه فناوری در جامعه بوده ایم، بر این اساس نیازمند مراکزی آشنا به رشته ها و تخصص‌های دانشگاهی، نیازهای تخصصی و فناورانه صنایع و دستگاه‌های اجرایی و بازار کار هستیم.

او افزود: این مراکز نقش بسزایی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی خواهند داشت. دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از سال ۹۸ به حمایت از ایجاد و توسعه ۴۰ مرکز به عنوان مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی اقدام کرده است چرا که این مراکز می‌توانند نقش مهمی در استفاده از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین توسعه و ساماندهی فعالیت های مرتبط مانند تدوین و برگزاری اثربخشی دوره های مهارت افزایی، ساماندهی و توسعه برنامه‌های کارآموزی متناسب با بازار کار و همچنین سایر فعالیت های مرتبط با اشتغال ایفا کنند.

سیف درباره رصد وزارت علوم به منظور اطلاع از میزان اشتغال فارغ التحصیلان گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با هدف فرهنگ سازی پایش وضعیت دانش آموختگان در دانشگاه با موسسات آموزشی، ایجاد نظم مناسب اطلاع رسانی به ذی‌نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان خود و همچنین اخذ و بررسی اطلاعات از سامانه های اطلاعاتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم افزود: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ در وزارت علوم با همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و موسسه پژوهش برنامه‌ریزی آموزش عالی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه استفاده از روش های نوین جهت مهارت آموزی دانشجویان تاثیر دارد، تاکید کرد: در سال‌های اخیر مراکز هدایت شغلی و کاریابی های تخصصی و دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها اقدامات بسیار مفید و اثر بخشی را در رابطه با توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان انجام داده اند، استمرار فعالیت‌های دانشگاه‌ها در حال حاضر با توجه به گسترش و همگی ویروس کووید ۱۹ منوط به برگزاری بسیاری از دوره ها به صورت غیر حضوری و با استفاده از فناوری‌های جدید است.

سیف گفت: این تهدید می‌تواند توسط دانشگاه‌ها به یک فرصت در جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت دوره‌ها، تناسب دورها با رشته‌های مختلف تحصیلی و همچنین ارتباط هرچه بیشتر با واحدهای صنعتی و بازار کار باشد.


بیشتر بخوانید


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار