به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال اخیر شاهد کم توجهی یا بی توجهی دانش آموزان به تحصیل در رشتههای مهارتی بوده ایم به صورتی که باید گفت این ریزش متقاضی پدیده اسفناکی جز کمبود نیروی انسانی در جامعه را به وجود نخواهد آورد.
اما مطابق برنامه ششم توسعه الزامی است که نیمی از جمعیت دانش آموزی یعنی ۵۰ درصد آنها سالانه جذب رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش شوند، اما بیشتر دانش آموزان تمایل زیادی به تحصیل در رشتههای تجربی دارند و از تحصیل در رشتههای مهارتی جا مانده اند.
روسای دانشگاههای فنی و حرفهای معتقد هستند از آن جایی که ۸۰ درصد دروس رشتههای فنی، عملی هستند؛ بنابراین این قبیل از رشتهها به آینده کاری فارغ التحصیلان کمک زیادی خواهند کرد، اما دانش آموزان به علت کم تجربگی یا نداشتن اطلاعات درست از این رشتهها تنها روی رشتههای نظری متمرکز میشوند و همین عامل باعث کاهش نرخ اشتغال دانش آموختگان خواهد شد.
گفتنی است که رشد و گسترش مهارتهای فنی و حرفهای منجر به بروز خلاقیت و اشتغال و توسعه اقتصادی در میان دانشجویان میشود که در نهایت برای تمامی افراد جامعه رفاه اجتماعی را به وجود خواهد آورد.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت جذب دانشجویان در رشتههای مهارتی اظهار کرد: پذیرش دانشجویان در رشتههای مهارتی ریزش پیدا کرده است.
او افزود: فضای عمومی آموزشی کشور فضای آموزش مهارتی ندارد، نظام هدایت تحصیلی به سمت و سوی آموزشهای حرفهای نیست.
صالحی عمران تصریح کرد: طبق قانون باید ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه در مدارس فنی و حرفهای و کارو دانش تحصیل کنند که در حال حاضر این آمار تنها ۳۰ درصد است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: خروجیهای مدارس فنی و حرفهای و کار و دانش که ورودیهای دانشگاههای مهارتی مانند دانشگاه فنی و حرفهای را تشکیل میدهند بسیار کم است و همین خروجی نامناسب باعث کاهش آمار پذیرش دانشجویان مهارتی میشود و نظام هدایت تحصیلی به سمت رشتههای محدودی در کشور رفته و باید این روند اصلاح شود تا رشتههای متعددی را شامل شود.
صالحی عمران درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفهای گفت: طی سالهای اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاههای مهارتی حداکثر خروجیهای متوسطه، فنی حرفهای و کار و دانش را جذب کردهایم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: در سال گذشته در دورههای کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاههای هم تراز بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.
صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهارتآموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد: باید رشتههای مهارتی در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. نمیتوان تمامی رشتههای تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی و. محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشتههای نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.
حسن طغرانگار رئيس دانشگاه جامع علمی و كاربردی استان زنجان گفت: دانشگاه جامع مسئوليت برنامه ريزی، سازماندهی، پشتيبانی هاي كارشناسی، عملياتی، اطلاعات و سياست گذاری های كلان و نيز نظارت و ارزشيابی مراكز و موسسه های علمی كاربردی را برعهده دارد.
او افزود: مراكز و موسسه های آموزش عالی علمی كاربردی زير نظر دانشگاه، ركن اجرايی آموزش های علمی كاربردی و به قصد ارتقای دانش كار و ايجاد مهارت های متناسب با حوزه فعاليت شغلی افراد تاسيس شده است.
طغرانگار تصریح کرد: مبانی، فلسفه وجودی و ضرورت فعاليت و ارتقای دانشگاه جامع علمی كاربردی در اسناد بالادستی به خوبی تبيين آموزش نيروی انسانی متخصص ماهر و كارآمد متناسب با نيازهای بازار كار اعلام شده است.
اين استاد دانشگاه افزود: ارتقای توان كارآفرينی و ايجاد فرصت های شغلی پايدار با تاكيد بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنيان ازجمله اهم موارد مرتبط در سياست های كلی اشتغال است.
او اضافه كرد: همچنين در نقشه جامع علمی كشور مصاديقی مانند همسوكردن سياست های توسعه صنعتی و اقتصادی كشور، به ويژه برنامه های پنج ساله توسعه، با سياست های كلان توسعه علم و فناوری دركشور' و 'سازماندهی نظام های حرفه ای مبتنی بردانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی واجتماعی، نهادينه كردن فرهنگ مهارت گرايی، پژوهش محوری و كارآفرينی در نظام علم، فناوری و نوآوری بسيار حائز اهميت است.
طغرانگار افزود: ضرورت تامين شرايط توسعه كارآفرينی، توانمندسازی نيروی كار و ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت و اشتغال مولد' از جمله اهم مواردی است كه از سياست های كلی اقتصاد مقاومتی بهره برداری می شود.
در ماده ۳۷ قانون نظام صنفی کشور مصوب شده که برای توسعه رشتههای مهارتی فنی و حرفهای و کار و دانش لازم است تا تمامی دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی همکاری کنند.
در آئیننامه اجرایی این قانون، ۱۱۰ رشته مهارتی معرفی شده است که دارندگان دیپلم کاردانش برای دریافت پروانه کسب معاف از آزمون شدهاند؛ یعنی هرکدام از این رشتههای یادشده در این آئین نامه نیاز به آموزش پروانه کسب ندارند.
شاید مهمترین عامل سوق پیدا نکردن دانشجویان به سمت رشتههای فنی یا مهارتی کم اطلاعی آنها از اهمیت رشتههای مهارتی در جامعه باشد که در اینصورت لازم است تا تمامی مشاوران تحصیلی مدارس، معلمان و مدیران با ارائه طرحهای مناسب از قبیل بازدید دانش آموزان از مدارس فنی و حرفهای یا کارو دانش و دانشگاههای فنی به جلوگیری از سوق پیدا کردن دانشجویان به سمت رشتههای نظری و بی توجهی آنها به رشتههای فنی کمک زیادی کرده باشند.
البته یکی دیگر از دلایل عمده گرایش نداشتن دانشجویان یا امتاع آنان به تحصیل در این شاخه تحصیلی به اجبار خانوادهها شیوع این فرهنگ است که دانشجویان دارای نمرات پایین و ناتوان در تحصیل رشتههای نظری باید به رشتههای فنی و کار و دانش روی آورند؛ بنابراین بایستی در میان خانوادهها این فرهنگ جا بیفتد که لزوما نباید تمامی افراد به سمت رشتههای نظری و به اصطلاحی دیگر دهان پر کن روی بیاورند، بلکه جامعه به رشتههای مهارتی هم احتیاج دارد.
البته لازم است تا وزارت خانههای علوم و آموزش و پرورش هم در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند و با ارائه راهکارهای راه گشا دانشجویان را با رشتههای فنی و مهارتی آشنا کنند تا به اینصورت هم از میزان گرایش دانش آموزان به سمت رشتههای تجربی کم شود و هم اینکه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بعدها با مشکلات اساسی مواجه نشود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
وبیکارم...ولی شخصی که پرستاری ویا فوریت خونده راحت جذب کار میشه...الان رشته های علوم انسانی هم بهتر کار پیدا میکنن تا رشته های فنی...و مسئله مهمتر میزان دست مزد رشته های فنی هستش دوستان من با فوق لیسانس رشته های فنی در کارخانجات با حقوق اداره کاری و بدون مزایا و آینده گذران میکنن...رشته های فنی رو به سمت مراکز خصوصی سوق میدهند که هیچگونه مزیت شغلی ندارند...نه حقوق خوب نه امنیت شغلی نه وام نه پاداش...فقط بردگی از ساعت ۷ صب تا ۵ بعداز ظهر.... تحصیل نکردن بهتر از تحصیل در رشته فنیه....چون تو دانشگاه فقط حقوق میگیرند هیچ چیز آموزش داده نمیشود...اینا تجربه منه که این راهها رو رفتم
اما ۱۵ سال پیش یک عده توی مجلس این قانون رو حذف کردن و باعث شدن همه برن دنبال لیسانس. کار اشتباهی بودددددد.
چرا بچه هاشون رو نمیفرستن فنی و حرفه ای؟؟؟
ها؟!!!!!!
ب برق که هی قطع و وصل میشه اینترنت گوشي هم که بعد از رفتن برق قطع میشه چه جوری بايد امتحان بديم ؟؟؟
تفکر غربزده
جوانان تنبل
کاری نبودن جوانان
پر توقع بودن
خواستن ره 100 ساله یک شبه طی کردن
خود معلم من میگفت که ادریس میکردم بچه ها بعلت محیط بد ناامید و خسته می شدند
پس ایران بدون پارتی میتونین استخدام بشین ولی هرگز امنیت شغلی نخواهید داشت؛ امنیت شغلی میخوای فقط پارتی باید داشته باشی
ولی طرف تو خارج بدون سابقه کار صرفا داشتن مدرک کار پیدا می کنه
تازه یه آزمون استخدامیم که میزنن به زور یکی دو نفر میگیرن
همون یکی دو نفریم که میگیرن همه جنس مرد میخوان
تکلیف من خانم که مهندسی خوندم چیه پس؟ جامعه در برابر من مسئول نیست؟؟؟ فضای رقابتی باید برابر باشه فارغ از هر سهمیه یا جنسیت. آیا اون برقی که من خوندم با برقی که یه آقا خونده فرقی داره؟؟
حالا یه تصمیم درستم که مردم میگیرن مورد انتقاده؟ آقا مهندسی یعنی با بدبختی درس خوندن و مواجهه با نبود بازار کار.
فقط برو بپرس تو هر رشته و شاخه فنی که می گی اینقدر دست زیاد شده از بیکاری که اشباع شده
الان تو شهر ماه از بس سوپری و مرغ و میوه فروشی و کار فنی زیاد شده که طرف داره پشه می پرونه،
در کشورهای پیشرفته مردم تمایلی به خوندن دکتری ندارند چون هر تخصصی بگیرند در دراز مدت حقوقشان از استاد دانشگاه هم بیشتره و فقط افرادی که توانمندی کار عملی ندارند و فقط تحقیق دوست دارند میروند دانشگاه.
اما در ایران:
همه چی با مدرکه، شما هیچی سواد نداشته باش با یه مدرک دکتری از صد تا متخصص بیشتر حقوق میگیری
یک سیستم مسخره به اسم هیت علمی داریم که فقط اسمت تو لیست بره ماهی 10 15 میلیون حقوق میگیری. چطوری اسمت تو لیست بره فقط با مدرک و مقاله و کتاب که دانشجویان می نویسند و هیچ کس ارزیابی درست نمی کنه و هیچ سودی برای کشور نداره
یک عمر به بچه های فنی حرفه ای برچسب خنگ و بی سواد زدید
شما اگر کشور را بر اساس توانمندی و نه مدرک و مدارک چرت ارزیابی کنید مشکلات حل میشه تازه کسری بودجه از بین میره چون نیاز نیست میلیاردها یورو خرج سفر علمی و کنفرانس و حقوق و مزایای هیت علمی کنیم که فقط با دو ساعت حضور در دانشگاه چند برابر یک متخصص تمام وقت حقوق بگیره.
برای اینکه هر شبکه تلویزیون را که ببینید داره تبلیغ کلاسهای کنکور سراسری میکنه
فقط از سه تا رشته ی تجربی و انسانی و ریاضی میگن.
تا حالا دیدین برای فنی حرفه ای ها کلاسهای کنکور از تلویزیون پخش کنند یا تبلیغ رشته ی فنی حرفه ای کنند؟؟
بیکار داریم چند هزار لیسانس وفوق لیسانس برق بیکار داریم
استانداردها سالهاست در کشور ما به هم خورده چند هزار واحد تولیدی وکارخانه تعطیل شده داریم این ها را خانواده ها می ببینید فرزندان را به سوق رشته های تجربی
سوق می دهند
زود باش زود باش کار کن کار کن پول نگیر! پول نگیر!
در یک کلام کارگر بدبخت
در مدرکشان پیشوند تکنولوژی قرار میدهند
امکانات بهترین دانشکده های فنی در حد بدی است
دانشکده فنی که باید ارتباط با صنعتش از همه جا بهتر باشد
از همه جا بد تر است