رضایی گفت: کیفیت پایین بنزین دلیل اصلی کم فروشی هاست که طرح کهاب باید برای مقابله با آن اجرایی شود.

رضایی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: طرح کهاب یعنی جمع آوری بخارات بنزین و وزارت نفت که متولی این امر است هنوز پایه آن را نگذاشته، پس چرا باید جایگاهداران برای اجرای این طرح هزینه‌های میلیاردی کنند؟

او گفت: مسئله‌ای به نام تبخیر بنزین با بنزین بی کیفیت داریم. مردم فکر می‌کنند که جایگاهداران خودشان تولیدکننده بنزین هستند و داخل بنزین هوا وجود دارد در حالی که چنین چیزی صحت ندارد بلکه گاز بنزین است که باید از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم.

این کارشناس ادامه داد: جایگاهدار سفارش ۵۰ هزار لیتر بنزین می‌دهد که تا به جایگاه برسد، مثلا به ۴۵ هزار لیتر تبدیل شده و دلیل آن هم وجود همین گاز است یعنی در حالی که جایگاهدار پول ۵۰ هزار لیتر را پرداخته کرده، باید ۴۵ هزار لیتر را دریافت کند. از طرف دیگر کمیته تخلفات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز جایگاهدار را به دلیل کسری غیرمجاز، به قیمت فوب خلیج فارس جریمه می‌کند.

او گفت: بنزین را جایگاهدار تولید نکرده، بلکه از پالایشگاه خریده و پالایشگاه نیز بنزین را در مخازن جایگاه تخلیه کرده است. یعنی این کسری مربوط به تبخیر بنزینی است که پالایشگاه‌های وزارت نفت تولید می‌کند، اما جریمه اش را از جایگاهدار دریافت می‌کنند!

رضایی افزود: یک زمانی بود که شرکت پخش، خسارت این تبخیر را به میزان چهار و نیم هزار تومان برای هر ۱۰ هزار لیتر بنزین به جایگاهدار پرداخت می‌کرد، اما اکنون این خسارت را درون ۱۲۵ تومان کارمزدی که به جایگاهدار پرداخت می‌کنند، حل کرده اند.

او تاکید کرد: بنزین را وزارت نفت تولید می‌کند، اما جایگاهدار را در جامعه مقصر نشان می‌دهد در حالی که جایگاهدار درون شهری، هر سه ماه یک بار برای هر نازل مبلغ ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به موسسه استاندارد پرداخت می‌کند تا بر عملکرد آن نظارت داشته باشد و تایید کند. از طرف دیگر نیز از سوی خود شرکت پخش بازرسی مستمر انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: مشخص نیست که چرا با وجود سخت گیری‌های سازمان استاندارد و بازرسی‌های مداوم، به مردم اعلام می‌کنند که جایگاهداران کم فروشی می‌کنند. چرا کیفیت بد بنزین را به نام جایگاه دار به مردم نشان می‌دهند؟

او تصریح کرد: بنزین مانند نوشابه گاز دار است؛ وقتی نوشابه را درون لیوان خالی می‌کنیم، به صورت کف بالا می‌آید، اما وقتی کف آن پایین می‌رود، مقداری از نوشابه کم شده است. در مورد بنزین نیز، وقتی مردم نازل را تا انتها درون باک ماشین می‌گذارند و دسته نازل را فشار می‌دهند، گاهی مشاهده می‌کنند که شلنگ می‌پرد این یعنی نازل دیگر جایی برای نفس کشیدن ندارد، اما مردم بدون توجه ادامه می‌دهند تا جایی که فکر می‌کنند بک خودرو پر شده است، اما وقتی آمپر را مشاهده می‌کنند، فکر می‌کنند که جایگاهدار کم فروشی کرده است.

رضایی گفت: کم فروشی رخ نداده بلکه گاز بنزین بوده به همین دلیل می‌گویند به آهستگی بنزین بزنید. درست مانند نوشابه که اگر به آهستگی درون لیوان ریخته شود، زیاد کف نمی‌کند. یک فنر روی لوله نازل وجود دارد که در ابتدای بنزین زدن باید نازل تا انتها درون باک قرار بگیرد، اما باید آرام آرام فنر را بالا بیاید که برای ورود بنزین به داخل باک خودرو، جایی وجود داشته باشد.

او در پایان اظهار کرد: بدترین نوع بنزین یعنی یورو-۴ را در کشور توزیع می‌کنیم که نوع آن در جایگاه‌های معمولی و شرکت‌های برندینگ تفاوتی ندارد، اما شرکت‌های برندینگ، ۲۰ هزار تومان بیشتر از جایگاه‌های عادی دریافت می‌کنند در حالی که خدمات خاصی ارائه نمی‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار