طبق آخرین آمار ۳۴ درصد مشترکان برق مجموعا رقم قابل توجه ۱۸۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی دریافت کرده‌اند.

این روز‌ها که رشد مصرف برق رکورد شکنی می‌کند، مسئولان صنعت برق خواهان همراهی پیوسته و ادامه دار مشترکان برق برای تامین پایدار این انرژی حیاتی هستند. از آنجایی که بیشتر تقاضای مصرف برق در کشور به دلیل ورود سامانه‌های سرمایشی به شبکه و عمدتا مربوط به بخش خانگی است، اعمال اقدامات موثر در جهت مصرف بهینه این وسایل امکان بهره مندی پایدار همه شهروندان از این حامل انرژی را فراهم می‌کند.

وزارت نیرو طی دو سال گذشته از ابتدای دوره اوج مصرف که به طور معمول از خرداد آغاز می‌شود، طرحی انگیزشی برای ترغیب و حرکت مشترکان پرمصرف به پله‌های پایین مصرف و همینطور پاسخی به همراهی مشترکان خوش مصرف اجرا کرد. طرحی که منجر شد برای نخستین بار رشد مصرف در بخش خانگی منفی شود. این طرح نیز امسال با هدف کاهش ۳۵۰۰ مگاواتی در دو بخش خانگی و تجاری از ابتدای خرداد اجرا شده است. علت هدف گرفتن این دو بخش به این دلیل است که از نظر تعدادی، مشترکان خانگی و تجاری  ۸۰ درصد کل مشترکان برق را تشکیل می‌دهند و در حدود نیمی از اوج بار برق در طی روز مربوط به این دو بخش تقاضا کننده برق است.

کاهش مصرف برق که با پرداخت پاداش تقدیر شد

سال گذشته میزان مشارکت شهروندان در طرح پاداش صرفه جویی ۴۰ درصد عنوان شده بود و برای امسال نیز با گذشت حدود یک ماه و نیم از آغاز این طرح، مشترکان اقبال مناسبی نسبت به طرح پاداش و مدیریت مصرف داشته اند و بر اساس آخرین آمار ۳۴ درصد مشترکان در این طرح مشارکت داشته اند. این در حالی است که حدود دو ماه و نیم دیگر تا پایان فرصت برای مشارکت در این طرح باقی مانده است.

سخنگوی صنعت برق در این باره می‌گوید: بر اساس پایش نهایی صورت گرفته از ۱۵ میلیون قبض برق قرائت شده، ۳۴ درصد از مشترکان که بیش از ۸.۵ میلیون مشترک برق را شامل می‌شود تاکنون مشمول دریافت پاداش شده‌اند و ۱۱ درصد از ۸.۵ میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کرده اند. مجموع پاداش پرداخت شده به مشترکان به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

رجبی مشهدی افزود: امسال علاوه بر پاداش صرفه جویی، جوایز ارزنده‌ای نیز در قالب پویش «با انرژی» در نظر گرفته شده است که به صورت قرعه کشی به مشترکانی که ۱۵ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند اهدا خواهد شد.

به گفته مسئولان صنعت برق به نسبت جمعیت استان و تناسب با میزان مصرف، استان‌های یزد، اصفهان و خراسان جنوبی توجه بیشتری به مدیریت مصرف و طرح‌های تشویقی صنعت برق داشته‌اند.

سهم پایتخت نشین‌ها از مدیریت مصرف برق

در تهران به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین استان‌های کشور استقبال خوبی از طرح شده و به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیمی از مشترکان تهرانی پاداش گرفته‌اند.

او گفت: از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار قبض برق صادره در بخش خانگی شهر تهران از ابتدای خردادماه، حدود ۵۸۰ هزار قبض مشمول پاداش خوش مصرفی بوده است به این معنی که در حدود نیمی از مشترکان بخش خانگی که در این فاصله قبض برق برای آنان صادر شده مشمول پاداش شده اند. حدود ۱۵۰ هزار مشترک هم قبوض برق صفر دریافت کردند.

البته با توجه به اینکه پاداش به مشترکان تا پایان شهریور ادامه دارد، این آمار بهبود نیز پیدا خواهد کرد و مشترکان این فرصت را خواهند داشت از هر زمانی که اقدام به صرفه جویی برق کنند، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه جویی تا ۲ هزار تومان پاداش دریافت کنند.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار