به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از شیوع کرونا در کشور، ستاد ملی مبارزه با کرونا سیاست تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را در اولویت برنامههای مبارزه با شیوع بیماری قرار داد.
پیرو آن، معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تاریخ چهارم اسفند ۱۳۹۸ طرح جایگزینی آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری را به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به آن وزارتخانه ابلاغ کرد. با توجه به ناگهانی بودن این تغییر رویه و این حد از توجه به آموزشهای غیرحضوری برپایه فضای وب یعنی ارائه مجازی کل مقاطع آموزشی، دانشگاهها با چالشهایی مواجه شدند که ابهامات و انتقاداتی را از سوی برخی دانشجویان به دنبال داشته است.
شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص برگزاری کلاسهای آموزشی در سامانه مجازی دانشگاه برای کسانی که متقاضی حذف ترم هستند، گفت: این نوع آموزش در شرایط فعلی تنها گزینه موجود بوده و یک ضرورت است تا یک انتخاب، ما در یک وضعیت بحران جهانی هستیم که اصولا سبک زندگی متعارف انسانها را دچار تغییرات اساسی کرده است. ما چارهای نداریم که با وضعیت جدید که مشخص نیست چقدر طول خواهد کشید، خودمان را وفق دهیم. برای ما هم تغییر جهت به سمت آموزش مجازی راحت نبود. نه فقط برای استادان ما که در تمام دنیا اینچنین است.
بیشتر بخوانید: پاسخ به چند سوال پرتکرار درباره دروس معارف دانشگاه آزاد
او افزود: اخیرا بلومبرگ گزارش داد که تنها ۳۰ درصد جمعیت ۱.۵ میلیونی اعضای هیات علمی در آمریکا تاکنون تجربه تدریس مجازی داشتهاند به عبارت دیگر یک میلیون نفر از این جمعیت هیچگونه تجربه برگزاری کلاسهای آنلاین را تا قبل از بحران پاندمیک کرونا نداشتهاند؛ بنابراین میپذیرم که دانشجویان هم نگرانیهایی داشته باشند و طبیعی است که این نگرانیها واکنشهای متفاوت دانشجویان را به همراه داشته باشد؛ ما در دانشگاه سعی کردهایم این نقصها را برطرف کنیم.
احمدوند با اشاره به بررسیهای انجام شده در این زمینه گفت: کیفیت کلاسها نه تنها به نحوی نیست که بخواهیم ترم را حذف کنیم بلکه در مواردی استادان به خلاقیتهایی مثل استفاده از مواد کمک آموزشی، چون اسلاید، فیلم، موشن گرافی، نمودار و غیره رو آوردهاند که کلاسها را جذابتر نیز کرده است. من اطمینان دارم هر قدر زمان بگذرد استادان ما نوآوریهای تازهای را در این عرصه رو خواهند کرد و دانشجویان بیشتر علاقمند به این روش خواهند شد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در واقع شرایط جدید هرچند متفاوت با وضعیتی است که ما به آن عادت کرده ایم، اما در عین حال کمیت پوشش آموزش مجازی و کیفیت آن به نحوی نیست که به حذف ترم بیاندیشیم. از سوی دیگر حذف ترم روند جذب دانشجو، فارغ التحصیلی و اصولا زندگی هزاران دانش آموز آماده ورود به دانشگاه و هزاران دانشجوی در شرف فارغ التحصیلی را تحت الشعاع قرار میدهد.
او ادامه داد: اما امکان حذف ترم یا درس را برای سه گروه از دانشجوها فراهم کردهایم، نخست آن دسته از دانشجویانی که به لحاظ جغرافیایی در مکانهایی هستند که عملا زیرساختهای اینترنتی ضعیف است و نمیتوانند در کلاس مجازی شرکت کنند. دوم دانشجویانی که خود یا اعضای درجه یک خانواده درگیر بیماری کرونا یا هر بیماری صعبالعلاج دیگری باشند و سوم درسی که عملی باشد و استاد اعلام کند به شکل مجازی امکان تدریس وجود ندارد. البته در مورد اخیر دانشجو واقعا نیازی به حدف ندارد، چون ما درس عملی را در ترم اینده نیز ادامه داده و نمره ان را در همین ترم لحاظ خواهیم کرد. در عین حال امکان حذف هم وجود دارد.
احمدوند درباره تسهیلات درنظر گرفته شده به منظور حذف ترم دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که با مشکل محدودیت در دسترسی به منابع علمی مواجه هستند و چه برای تعمیق در مباحث درسی و چه برای پیشبرد پایان نامهها و رسالهها نیاز به تعامل بیشتری با استادان خود دارند، بیان کرد: در خصوص منابع تلاش شده است که کتابخانه مرکزی دانشگاه به صورت مجازی امکانات خود را از طریق میز خدمت به متقاضیان ارائه کند و در خصوص ضرورتهای تعامل با استادان اخیرا معاونت آموزشی وزارت علوم، شرایط حضور دانشجویان دکتری در دانشگاهها را از اول اردیبهشت ماه ابلاغ کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: براساس این بخشنامه، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مجاز هستند از آغاز اردیبهشتماه ۹۹ امکان حضور دانشجویان دوره دکتری خود را با لحاظ شرایطی در مراکز خود فراهم آورند همچنین در این بخشنامه تاکید شده است، دانشگاهها تلاش کنند تا دورهها و رشتههای نظری دانشجویان را به صورت الکترونیکی برگزار کنند و الزامی به حضور فیزیکی دانشجویان دکتری در دانشگاهها نیست.
او افزود: از سوی دیگر برگزاری کلاسهای درسی به صورت الکترونیکی همچنان مورد تاکید قرار گرفته است مگر به تشخیص استاد و به منظور رفع اشکال با رعایت فاصله افراد و دستورالعملهای بهداشتی که در کلاسهای بزرگ و دارای تهویه مناسب به صورت حضوری برگزار میشود؛ از این رو برای دانشجویانی که به منظور انجام و پیشبرد رساله خود نیاز به تعامل حضوری دارند دانشگاه شرایط را فراهم میکند.
احمدوند ادامه داد: اگر هم دانشجویان در اجرای پایان نامه، با توجه به شرایط پیش آمده نیازمند تمدید مهلت باشند، نهایت مساعدت انجام میشود. ضمن آنکه معاونت آموزشی دانشگاه به صورت مداوم در حال ارزیابی فرآیند ارائه خدمات آموزشی و تلاش برای ارتقای مستمر سامانه و زیرساختهاست. بنابراین، همه چیز بستگی به شرایط دارد، ما نمیدانیم این شرایط بحرانی چه موقع عادی میشود. طبعا تلاش میکنیم متناسب با شرایط تصمیم بهینهای اتخاذ کنیم؛ لذا این دانشجویان نیازی به حذف ترم ندارند بلکه باید در شرایط جدید خود را به استفاده از منابع مجازی، استفاده از کتابخانههای الکترونیکی و درکل زندگی دانشجویی در فضای جدید عادت دهند.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تمهیدات اندیشیده شده پیرامون تخفیف در پرداخت شهریه برای دانشجویان دورههای شبانه اظهار کرد: قطعا هدف و تمام تلاش ما این است که هیچ دانشجویی متضرر نشود. حتی به لحاظ مالی و هزینههایی که دانشجوها پرداخت میکنند ما پیشنهاداتی را به هیات امنای دانشگاه دادهایم که در صورت تصویب نتیجه را به اطلاع دانشجویان خواهیم رساند.
او گفت: تسهیلاتی برای دانشجویانی که هزینه پرداخت کردهاند در نظر گرفته شده است، چراکه آنها هزینه یک گونه از آموزش را پرداخت کردهاند و حالا شکل دیگری از آموزش دارد برایشان پیگیری میشود، هرچند به لحاظ نظری بودن اغلب دروس ما تفاوت خیلی زیادی در ماهیت تدریسها وجود ندارد، ولی هیات امنا درخواست ما را با نظر مساعد بررسی و نتیجه را برای اجرا به ما ابلاغ خواهد کرد.
احمدوند درباره اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه برای دسترسی دانشجویان به اینترنت بیان کرد: در واقع با مساعدت وزارت ارتباطات، اکنون دسترسی کاربران سامانههای آموزش مجازی دانشگاهها اعم از استاد و دانشجو با ترافیک رایگان انجام میشود. این خبر بسیار مهمی است و یکی از مهمترین دغدغههای ما در مورد عدالت آموزشی را برطرف میکند.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی است، اما با توجه به روند پیش رو، امکان برگزاری آزمون پایان نیمسال به صورت مجازی خیلی بیشتر است.
او افزود: در سیستم مجازی، استاد در همه زمینهها نقش بسیار پر رنگی ایفا خواهد کرد. یکی از نقشهای استاد نظارت بر زمان برگزاری جلسات کلاس و همچنین حضور و غیاب دانشجویان است؛ بنابراین این دو موضوع مهم کاملا وابسته به نظر استاد است، چرا که او از نزدیک مشکلات اینترنتی و حضور و یا عدمحضور دانشجو در کلاس را رصد میکند؛ از این رو اعلام او برای اداره آموزش دانشکدهها کفایت میکند.
احمدوند درباره تمهیدات احتمالی برای دانشجویان فارغ التحصیل مانند امکان اخذ درس به صورت معرفی به استاد تصریح کرد: آئین نامههای موجود میگوید اگر دانشجو تنها دو درس باقی مانده داشته باشد، برای اینکه تحصیل او به درازا نکشد، میتواند آن دو درس را از طریق معرفی به استاد طی کند. اما ما با توجه به وضعیت اضطراری کنونی این عدد را به چهار درس افزایش دادهایم. بدین ترتیب اگر دانشجویی برای فراغت از تحصیل چهار درسش باقی مانده باشد میتواند در تابستان آن چهار درس را به شرطی که هیچ درس دیگری نداشته باشد از طریق معرفی به استاد بگذراند و فارغ التحصیل شود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان شبانه میتوانند از مرخصی تحصیلی بدون پرداخت شهریه بهرهمند شوند؟ بیان کرد: مرخصی تحصیلی تابع شرایط و ضوابطی است که در آئین نامههای مربوطه به آن اشاره شده است؛ اگر فردی دارای آن شرایط است، درخواست خود را مطرح کند تا ما آن را در کمیسیونهای مربوطه بررسی کنیم، ولی اگر دلیل قانع کنندهای بر اساس آئین نامههای موجود نداشته باشد طبعیتا نباید انتظار موافقت بدون دلیل داشته باشد. درباره این موضوع به صورت موردی بررسی و تصمیم گیری میشود.
انتهای پیام/