پس از افزایش تنش‌ها میان آنکارا و دمشق، رئیس‌جمهور ترکیه به ارتش سوریه تا روز جمعه مهلت داد که بخش‌هایی از مناطق شمالی این کشور را ترک کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی خود در نشست فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه به ارتش سوریه تا روز جمعه مهلت داد که بخش‌هایی از مناطق شمالی این کشور را ترک کند.

او در این سخنرانی مدعی شد: حمله به مرکز دیدبانی ارتش ترکیه در ادلب، نقطه تحول بزرگی در سیاست‌های ماست و دمشق بدون اطلاع روسیه و ایران کاری صورت نمی‌دهد. تحولات اخیر در سوریه ما را وادار کرد تا راهبردمان را درباره ادلب و مرز‌های سوریه تغییر دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کردم اگر نیرو‌های نظام (سوریه) از مناطقی که در توافقنامه سوچی مشخص کردیم، عقب‌نشینی نکنند، اقدامات لازم را صورت خواهیم داد. به نیرو‌های نظام سوریه تا جمعه فرصت می‌دهیم از همه مناطق اطراف مراکز دیدبانی ارتش ترکیه در سوریه، عقب‌نشینی کنند.

روز دوشنبه ترکیه مدعی شد در حمله نیرو‌های ارتش سوریه به مواضع نیرو‌های ترکیه‌ای در ادلب شماری از این نیرو‌ها کشته و زخمی شده‌اند که آنکارا با حمله به مواضع نیرو‌های سوری و کشتن شماری از آنان، انتقام خود را گرفته است. در پی این ادعای ترکیه، وزارت دفاع روسیه -که ناظر بر روند صلح در سوریه است- اعلام کرد ترکیه درباره تحرکات خود در ادلب، استانی که سوریه با آغاز عملیاتی در پی پاکسازی آن از لوث وجود تروریست‌های باقی‌مانده است، اطلاعی به نظامیان روس نداده و در ادلب هیچگونه حمله هوایی صورت نداده است.

 اردوغان در ادامه سخنرانی خود گفت: برای از سرگیری عملیات نظامی در شرق فرات در روز‌های آینده، در صورتی که مطالبات ما محقق نشود، تردید نخواهیم کرد. ارتش ترکیه بر اساس توافقنامه آدانا در سوریه حضور دارد که به آن اجازه می‌دهد در داخل خاک این کشور عملیات نظامی اجرا کند.

او افزود: پس از گفتگوی مسئولان، بار دیگر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار خواهم کرد و اهمیت زیادی برای روابط با مسکو قائل هستیم. قصد نداریم تا ابد در سوریه باقی بمانیم و زمانی که گروه‌های تروریستی و نیرو‌های بیگانه از سوریه خارج شوند، کار ما در آنجا تمام خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه در بخشی دیگر از سخنرانی خود به طرح جدید آمریکا برای منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: طرح صلح آمریکا، در واقع طرح اشغالگری است. طرح ترامپ، چیزی جز معامله‌ای برای استعمارگری و مشروعیت دادن به اشغالگران اسرائیلی نیست. ترامپ آنچه را که متعلق به او نیست، به کسی می‌دهد که شایستگی آن را ندارد.

اردوغان افزود: طرح ترامپ، فلسطینی‌ها را از حق بازگشت محروم می‌کند. مقامات و موسسات مالی ترکیه به علت مخالفت با طرح ترامپ، با تهدید آمریکا روبرو شدند. طرح آمریکا موفق نخواهد شد و از هیچ طرحی که حقوق ملت فلسطین را در نظر نگیرد، حمایت نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدا
۰۹:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
تا حاج قاسم سلیمانی بود که جرات نمیکرد این حرفها رو بزنه ؛ حالا میدان رو به نظر خودش خالی دیده؛ ولی کور خونده سردار قآنی همچون بهش سیلی بزنه که تا آنکارا فرار کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
چخخخخخخخخه اردوغغغغغون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
ذات پلید بعضی ها کم کم در حال پدیدار شدن است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
منافق تر از این آدم تو هیچ جا پیدا نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
جالب هست یک کشور اشغالگر به نیروهای نظامی یک کشور مستقل دستور عقب نشینی از خاک کشور خودش را میدهد .قانون جنگل بر روابط بین الملل حاکم شده است ترکیه نشان داده است در صورتی که همسایگانش ضعیف باشند در تجاوز و غارت آنها به خود تردید راه نخواهد داد.
آخرین اخبار