دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین طرح ضد فلسطینی معامله قرن را به بردگی کشاندن فلسطینی‌ها و ایجاد یک سیستم نژاد پرستی دیگر همانند آپارتاید دانست.

مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین در مصاحبه با این شبکه خبری تاکید کرد طرح ضد فلسطینی به اصطلاح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن به منزله به بردگی کشاندن فلسطینی‌ها و ایجاد یک سیستم نژاد پرستی همانند آپارتاید است.

ترامپ و نتانیاهو روز سه شنبه (۸ بهمن) در کنفرانسی مشترک در کاخ سفید، از طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه، موسوم به معامله قرن رونمایی کردند. آن‌ها در این دسیسه جدید خود از فلسطینی ها هم خواستند تا به این توافق پایبند باشند.

مجری شبکه راشا تودی در مصاحبه با دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین از او در این باره پرسید: «چرا سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب طرح معامله قرن را رد کرده‌اند؟»

مصطفی برغوثی پاسخ داد: «به نظرم این نه تنها پیامی قوی برای رژیم صهیونیستی است بلکه برای آقای ترامپ و آمریکا است. طرح آن‌ها حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند. طرح آن‌ها هدفش به بردگی کشاندن مردم فلسطین است. این به منزله ایجاد یک سیستم نژاد پرستی همانند آپارتاید است و موثر نخواهد بود.»

دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین افزود: «زمانی که یک و نیم میلیارد نفر از مردم ۵۷ کشور اسلامی به اضافه روسیه و چین این طرح را رد می‌کنند، چه کشوری از آمریکا حمایت می‌کند. آیا جزایر مارشال از آن حمایت می‌کند و یا اینکه جزایر میکرونزی از آن حمایت می‌کند.»

برغوثی گفت: «به نظرم آمریکا و اسرائیل منزوی شده‌اند. به نظرم موضع کشور‌های اسلامی و اتحادیه عرب بسیار مهم و ضروری است. علاوه بر این بسیاری از کشور‌ها معتقدند که طرح آمریکا و اسرائیل به منزله نقض حقوق بین المللی و حقوق بشر و قطعنامه‌های سازمان ملل است.»

برغوثی در پاسخ به سوال مجری که پرسید: «در بین مخالفان توافق برخی از کشور‌های نزدیک و متحد واشنگتن هستند آمریکا برای جلب نظر آن‌ها چه کاری انجام خواهد داد؟» گفت: «آن‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند. حتی اگر کشوری از این طرح حمایت کند مردم آن کشور با آن مخالفت خواهند کرد. دیروز نتانیاهو با رئیس شورای موقت حاکمیتی سودان دیدار کرد، من مطمئنم که این ژنرال حالا با طوفانی از مخالفت‌ها روبرو خواهد شد.»

مصطفی برغوثی گفت: «به نظرم آقای کوشنر و تیم وی به این موضوع که شهر قدس اشغالی چه معنایی برای هر مسلمان، عرب و مسیحی در جهان دارد، توجهی نکرده‌اند. طرح آن‌ها موثر نخواهد بود. این فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد که به همه جهانیان نشان دهیم که موضوع فلسطین چیست. در حقیقت مردم فلسطین برای آزادی، عدالت، استقلال و حق تعیین سرنوشت می‌جنگند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار