رئیس جمهور ترکیه دوباره به طرح سازش معامله قرن آمریکا حمله کرد.

انتقاد تند اردوغان از طرح معامله قرن آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد آنچه که از آن به عنوان طرح صلح معامله قرن نامیده می‌شود، طرح صلح نیست بلکه طرحی برای اشغالگری است.

بر این اساس، اردوغان تاکید کرد: جملات و مطالب مندرج در طرح معامله قرن معانی فریبنده‌ای دارد. طرح معامله قرن می‌گوید که طرف فلسطینی باید شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن را به رسمیت بشناسد و این شهرک‌ها را در داخل مرز‌های اسرائیل قرار می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد این طرح مانعی در برابر بازگشت حدود پنج تا شش میلیون فلسطینی ساکن خارج به داخل سرزمین شان است.

اردوغان افزود: طرح معامله قرن به این مسئله تاکید دارد که نوار غزه و جنبش حماس باید خلع سلاح شوند. این به این معناست که حماس سلاح خود را تحویل خواهد داد، اما سلاح اسرائیل چه می‌شود؟ سلاح هسته‌ای آن چه طور؟

اردوغان از نگرانی برخی طرف‌ها نسبت به دیدار وی با رهبران جنبش حماس که برای استقلال کشورشان می‌جنگند، ابراز تعجب کرد. وی گفت: طرح معامله قرن شهر قدس را به عنوان پایتخت تجزیه ناپذیر اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به فلسطینی‌ها وعده می‌دهد «روستای ابو دیس» پایتخت فلسطین باشد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه از موضع اتحادیه عرب در اعلام مخالفت با طرح معامله قرن استقبال و تاکید کرد "امیدواریم بصیرت و هوشمندی اتحادیه عرب تداوم داشته باشد. "

اردوغان تاکید کرد حضور سفیران برخی کشور‌های عربی در مراسم اعلام طرح معامله قرن، متاسفانه یکی از جنبه‌های ذلت و حقارت موضوع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
اردوغان منافق دروغگویی بیش نیست..مزدور ناتو ژست حمایت از فلسطین میگیره
آخرین اخبار