نماینده آمریکا در امور ایران در واکنش به سانتریفیوژ‌های جدید کشورمان مدعی شد ایران از تصمیمات هسته‌ای خود برای ترساندن اروپایی‌ها استفاده کرده و مشغول باج‌گیری هسته‌ای از آنان است.

برایان هوک: راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های جدید ایران اشتباه بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با این شبکه خبری به تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه ایران پرداخته و گفت: «ایران از تصمیمات هسته‌ای خود برای ترساندن کشور‌های اروپایی استفاده می‌کند و ما به این کار باج‌گیری هسته‌ای می‌گوییم.»

وی همچنین افزود: «اقدام ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های جدید و پیچیده، گامی در مسیر اشتباه بود.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «حوثی‌ها مسیر خود را از ایرانی‌ها جدا کرده‌اند و نشان داده‌اند از رژیم ایران فاصله دارند.»

برایان هوک گفت: «ما خواستار پایان یافتن جنگ در یمن هستیم، ولی بزرگترین مانع رژیم ایران و نواب آن هستند.»

وی همچنین در اظهاراتی توهین‌آمیز ادعا کرد: «ژنرال قاسم سلیمانی باید در تهران باشد، نه در بغداد.»

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی خبری در مقابل کاخ سفید، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه صدای آمریکا درباره اینکه چه اقدامی باید در واکنش به راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته ایرانی انجام شود، گفت: «ما در حال بررسی آن هستیم، خواهید دید.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها تا کجا؟ تحریم‌ها دیگر کافی نیستند؟ بدون دادن جوابی روشن فقط به گفتن یک کلمه بسنده کرد: «ببینید!»

در همین حال هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در واکنش به گام برجامی جدید کشورمان از ایران خواست به توافق هسته‌ای اصلی بازگردد.

او بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی برجام گفت: سانتریفیوژ‌های پیشرفته همه توافق را در معرض خطر قرار می‌دهد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن اشاره به کاهش تعهدات تهران در توافق هسته‌ای، از افتتاح یک زنجیره جدید از ۳۰ سانتریفوژ IR-۶ به دست ایران خبر داد.

او گفت: «امروز شاهد افتتاح زنجیره‌ای از ۳۰ سانتریفوژ IR-۶ هستیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: «این اقدام نشان دهنده ظرفیت و مصمم بودن ایران است.»

آمریکا سال گذشته از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند. در مقابل، ایران با کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد در ماه نوامبر اقدامات بیشتری در این زمینه انجام خواهد داد.

ماس در بخشی دیگر از اظهاراتش اعلام کرد آلمان به ممنوعیت صادرات تسلیحاتی به ترکیه که ممکن است در سوریه استفاده شود، ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۵:۱۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
.این اقای برایان هوک مسبب تحریمهای ایران است وتاعکس العمل ببیندبه بیجا گویی می افتد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۵۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
هی برایان هوک: در جواب اظهارات سخیف تو:
1) اگر باید پاسخ داده شود که چرا؟ ژنرال قاسم سلیمانی در عراق است؟! آن هم با دعوت و مجوز رسمی و قانونی حضورش.....چرا؟ آمریکا پاسخ نمیدهد که زنرالهایش بدون مجوز همراه با تفنگداران آمریکائی در افغانستان و سوریه و عراق چه میکنند؟ چرا خاک این کشورها بدون اجازه حکومت مرکزی این کشورها اشغال قلدرمآبانه شده؟ و وقیحانه با صدای رسا اعلام میکنید که کشتار مردم منطقه برای ارتش سنتکام آمریکا مهم نیست آنچه مهم است نفت و گاز منطقه است که ما غارت و چپاول کنیم......
2)چرا؟ راه اندازی سانتریفیوژهایIR6 توسط ایران اشتباه است بتو چه که در امور کشور مستقل ما دخالت میکنی؟ آیا وکیل و قیمومیت ما را داری؟ چه کاره هستی که اظهار سخیفانه کرده ای؟.....بلکه اشتباه محض و کاربردی و غلط این بود که ایالات متحده آمریکا یکجانبه و با قلدری از یک قرارداد چندجانبه خود را خارج کرد و این قرارداد را نقض کرد....
اما تو هایکو ماس آلمانی:
بهتر است به جای اینکه یادآورشوی و توصیه کنی که ایران به مفاد اولیه قراردادبرجام برگردد به دوستان اروپائی خود و موگرینی یادآور شوی و توصیه کنی که به 11تعهد داده شده خودشان به ایران عمل کنند و به این تعهدات برگردند............
ایران کشوری آزاد و مستقل است و نیازی به هیچ وکیل و وصی و قیمی ندارد پس در امور کشور بزرگ و آزاد ایران دخالت نکنید چون به هیچکس ربطی ندارد که ایران برای رسیدن به منافع ملی و حقوق ملت خودش چه تصمیمی میگیرد........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
آمریکایی ها و اروپایی ها در سایر کشورها حضور دارند پس چرا ایران نباید حضور داشته باشد.
عدم اجرای تعهدات برجامی اشکال ندارد ولی کاهش تعهدات ایران اشکال دارد؟؟؟
مرگ بر آمریکا و اسراییل و اروپاییان
آخرین اخبار