یک مقام ارشد فرانسه بر تعهد نیروی دریایی این کشور برای ادامه «گشت‌زنی در دریای جنوبی چین» تاکید کرد.

گشت‌زنی کشتی‌های فرانسه در دریای جنوبی چین ادامه می‌یابدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «ژان باپتیست لمونی» وزیر امور اروپا و امور خارجه فرانسه، بر تعهد نیروی دریایی این کشور در خصوص ادامه «گشت‌زنی در دریای جنوبی چین» تاکید کرد.

بنابر نوشته خبرگزاری «فیلیپین»، لمونی در این خصوص گفت: «ما (به گشت‌زنی) ادامه خواهیم داد. چند هفته پیش وزیر دفاع ما این نکته را روشن کرده بود». او در ادامه افزود کشورش که نیرو‌های نظامی به منطقه هند-آرام غربی اعزام کرده است، علاقمند به تضمین حاکمیت قانون بین‌المللی در دریای جنوبی چین است.

او در مصاحبه خود با خبرگزاری فیلیپین گفت: «این یک مدرک از تعهد ما برای حصول اطمینان از این موضوع است که کشتیرانی آزاد یک واقعیت است و در دریا اتفاق می‌افتد».

گفته می‌شود پس سخنان اخیر رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین، که خواسته بود آمریکا، انگلیس و فرانسه در مناقشه‌ای که میان کشور‌های آسیای جنوبی و چین در خصوص این دریا پیش آمده است عقب ننشینند، این اظهارات بیان شده است.

چین و تعدادی از کشور‌های منطقه، ژاپن، ویتنام، برونئی، مالزی، اندونزی، تایوان و فیلیپین، بر سر مرز‌های آبی و حوزه تحت کنترل خود در دریا‌های جنوبی و شرقی چین با هم اختلاف دارند. دریای جنوبی چین غنی از منابع انرژی بوده و یک گذرگاه استراتژیک مهم محسوب می‌شود، بطوری که سالانه بیش از پنج تریلیون دلار ارزش حمل و نقل دریایی از طریق این گذرگاه است که این مبلغ بر ارزش ذخایر دست نخورده نفت و گاز آن غلبه می‌کند. چین معتقد است جزایری مانند اسپراتلی و اسکاربرو جزء قلمرو این کشور محسوب می‌شوند.

پکن از حضور نیرو‌های کشتی‌های آمریکایی در منطقه ابراز نگرانی کرده و آن را نقض حاکمیت خود از سوی واشنگتن دانسته است. در حالی که پیش از این، مقامات اعلام کرده بودند عبو و مرور در دریای جنوبی چین آزاد است؛ اخیرا هشدار داده‌اند هرگونه نقض حاکمیت پکن در این منطقه را تحمل نخواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، فرانسه ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار