حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود مفاهیم مربوط به ایمنی و محیط زیست در کتابهای درسی اظهار کرد: در بسیاری از کتابهای درسی فعلی به موضوع محیط زیست و حفظ ایمنی توجه شده است؛ همچنین در کتابها انسان و محیط زیست به طور اختصاصی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: البته چنین موضوعاتی نباید به صورت تجربی مورد توجه قرار گیرد و باید در سلسله مطالب به این موضوعات توجه کنیم؛ مثلا در کتابهای ریاضی مثالهای آموزشی با محوریت توجه به محیط زیست و حفظ ایمنی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه فعالیتهایی را برای آشنایی بیشتر دانشآموزان با موضوعات محیط زیست و ایمنی تاکنون در دستور کار داشتیم؛ گفت: البته معتقد نیستیم که بهترین عملکرد را در این حوزه داشتیم و باید در حد توانمندی از تجارب موفق و صاحب نظران استفاده کنیم تا در این مورد اقدامات مؤثرتری ویژه دانشآموزان انجام شود.
ذوعلم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دروسی مثل انسان و محیط زیست با وجود محتوای مناسب اما به جهت اینکه در کنکور وجود ندارد چندان مورد توجه خانوادهها قرار نمیگیرد و آموزش و پرورش چه برنامهای در این زمینه دارد؛ اظهار کرد: متأسفانه بعضا مدارس سراغ درسهایی میروند که در کنکور ضریب دارند و جلوگیری از این ساز و کار نیازمند فرهنگسازی و مطالبهگری از سوی خانوادههاست.
وی ادامه داد: خانوادهها باید این مطالبه را از مدرسه داشته باشند که اهداف تربیتی و نیازهایی که جامعه برای زندگی میطلبد در مدرسه آموخته شود و صرفا به مسائل کنکوری تأکید نداشته باشیم چرا که در برنامه درسی ملی اهداف آموزشی و تربیتی در کنار هم گنجانده شده است برای همین باید هر دو موضوع با هم پیش روند.
انتهای پیام /