وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد علی‌رغم تهدیدات واشنگتن، قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه نهایی شده است.

چاووش اوغلو: قرارداد خرید اس-۴۰۰ از روسیه نهایی شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای متقاعد کردن آنکارا در خصوص خرید سامانه پاتریوت آمریکا به جای سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه این قرارداد (خرید اس-۴۰۰) نهایی شده است.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به انتقاد آمریکا و دیگر کشور‌های غربی از توافق خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ اعلام کرد این توافق یک توافق کامل و نهایی شده است و ترکیه هیچگاه از وعده‌ای که داده است، بازنمی‌گردد.

پیش از این، مقامات آمریکا و ناتو به آنکارا هشدار داده بودند که سامانه دفاع موشکی روسیه نمی‌تواند با سامانه دفاع موشکی و هوایی ناتو ادغام شود و خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه می‌تواند خرید جنگنده اف-۳۵ از آمریکا را به خطر انداخته و احتمالا منجر به اعمال تحریم‌ از سوی آمریکا شود.

واشنگتن بار‌ها آنکارا را برای لغو برنامه خرید سامانه‌ دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تحت فشار قرار داده و وعده داده است به جای این سامانه روسی سیستم موشکی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار دهد. آمریکا حتی برای وادار کردن ترکیه به انصراف از خرید اس- ۴۰۰ تهدید کرده در صورتیکه این کشور به خرید اس-۴۰۰ روسیه ادامه دهد، تحویل جت‌های جنگنده اف-۳۵ خود به آنکارا را متوقف خواهد کرد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا فروش سامانه موشکی پاتریوت به ارزش ۳/۵ میلیارد دلار  به ترکیه را مورد تائید قرار داد. آنکارا در پاسخ اعلام کرد خرید سامانه موشکی پاتریوت را مدنظر قرار خواهد داد، اما این موضوع بر قرارداد خرید اس-۴۰۰ از روسیه تاثیری نخواهد داشت. پیش از این نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد در نظر گرفتن خرید سامانه موشکی پاتریوت اگر به معنای لغو قرارداد خرید اس-۴۰۰ باشد، غیرممکن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار