رای الیوم نوشت احتمال دارد ترکیه اسرار سامانه اس-۴۰۰ روسیه را که به زودی از مسکو دریافت خواهد کرد، در اختیار واشنگتن قرار دهد.

آیا ترکیه قصد دارد با لو دادن اطلاعاتی درباره اس-۴۰۰ روسیه به آمریکا از پشت به مسکو خنجر بزند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در یادداشتی نوشت: سخنان مبهم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روز دوشنبه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه «همه سوریه، مال تو... کار ما تمام شده است» زمینه را برای تحلیل‌های مختلف فراهم کرده است.

تحلیل‌هایی که حاکی از معاملات پشت پرده رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه است بویژه امتیازاتی که شاید اردوغان به همتای آمریکایی خود در اموری همچون ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی منتقد آل سعود داده باشد تا ترامپ چنین سخنانی را بر زبان بیاورد و نیروهای آمریکایی را از شرق سوریه خارج کند یا اینکه نیرنگی در کار است تا ترکیه در گرداب سوریه گرفتار شود، چون ترکیه اعلام کرده است که می خواهد عملیاتی نظامی را در آینده نزدیک برای مبارزه با نیروهای کُرد در سوریه اجرا کند.

صحبت درباره معاملات پشت پرده آمریکا و ترکیه در حالیست که خبرگزاری بلومبرگ پیش‌تر اعلام کرد: ترکیه به آمریکا پیشنهاد بررسی و بازرسی سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه را که ترکیه به زودی از مسکو تحویل خواهد گرفت، داده است. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ این پیشنهاد پس از مخالفت آمریکا با خرید این سامانه توسط ترکیه صورت گرفت تا جایی که آمریکا (کنگره این کشور) می‌خواست از صادرات جنگنده‌های اف 35 به ترکیه موقتا جلوگیری کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این خبر مستقیما به الکسی یرخوف، سفیر روسیه در آنکارا ابلاغ کرد که آنکارا به واشنگتن اجازه بررسی سامانه موشکی مذکور را نخواهد داد.

ظاهرا روسیه به طور غیرمستقیم، نگرانی های خود را از این خبرها اعلام کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این مورد گفت: قرارداد روسیه و ترکیه برای انتقال این سامانه به آنکارا شامل حفظ اسرار این موشک‌ها می‌شود و مسکو در این زمینه به شرکای ترک خود اعتماد دارد.

این دستاور نظامی (سامانه موشکی اس 400) اهمیت زیادی برای روس‌ها دارد زیرا از نمونه های مشابه آمریکایی بهتر است و کشف اسرار این سامانه برای آمریکایی ها به معنای برتری آمریکا در این زمینه خواهد بود و بعید نیست اگر واشنگتن از اسرار این سامانه روسی مطلع شود، نه تنها اقدام به ساخت سامانه مشابهی نماید بلکه به سامانه بهتری دست یابد و به طور حتم روس ها چنین چیزی را نمی خواهند.

در ادامه گزارش رای الیوم آمده است: نمی‌دانیم روس‌ها تا چه حد می توانند به هم‌پیمان جدید خود یعنی ترکیه اعتماد کنند. ترکیه به هم‌پیمان سنتی و دیرین خود یعنی آمریکا همیشه دلبسته بوده است و با توجه به واقعیت های موجود، ظاهرا اختلافات آمریکا و ترکیه یکی پس از دیگری حل و فصل می شود به عنوان مثال اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که در ترکیه زندانی بود، آزاد شد و به آمریکا بازگشت و ترامپ از هم‌پیمانان کُرد خود که دشمن سرسخت اردوغان در سوریه بودند، دست کشید و بعید نیست که ترامپ، فتح‌الله گولن متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه را تحویل آنکارا دهد و ترکیه نیز متقابلاً رمز و رموز سامانه روسی اس 400 را برای آمریکایی‌ها بازگو کند سامانه‌ای که مدل پایین تر آن یعنی اس 300 در اختیار سوریه است و این سامانه سپری در سوریه در برابر حملات اسرائیل به شمار می رود.

آنچه باعث اطمینان خاطر روس‌ها می شود این است که سامانه هنوز به دست ترکیه نرسیده است ولی بر اساس توافق دسامبر 2017 در راه رسیدن به دست آنهاست. ترکیه هزینه خرید این سامانه را از روسیه وام می گیرد و بخشی از بهای این معامله را به زودی پرداخت خواهد کرد. به گفته خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، استقرار این سامانه اکتبر 2019 آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۰ دی ۱۳۹۷
خائن تر از ترکیه فقط خودشه
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۲۱:۵۹ ۰۹ دی ۱۳۹۷
آخرش نفهیدم فاز ترکیه چی ؟ ..... آخرش با کی هستش .... با ماست یا بر ماست با روسیه هستش یا بر روسیه هستش ... امروز دست دوستی میده فرداش میگه یادم نمیاد که دست دوستی داده باشم
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۷
همیشه گفتم هیچ کشوری قابل اعتماد نیست!پس باید هر چه سریعتر برنامه های موشکی و هسته ای ما تکمیل شوند و روز به روز وابستگی ما به روسیه کمتر شود
آخرین اخبار