نخست وزیر ژاپن گفت به همراه رئیس جمهور روسیه مصمم هستند درباره مناقشه ارضی دو کشور به یک راه حل برسند.

تاکید رهبران روسیه و ژاپن بر حل مناقشات ارضیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مصمم هستند درباره مناقشه ارضی دو کشور بر سر جزایر کوریل به یک راه حل برسند.

بر این اساس، شینزو آبه که برای بازدید رسمی در روسیه به سر می برد روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین شرکت کرد. مناقشه بر سر جزایر کوریل مانع اصلی انعقاد پیمان صلح میان دو کشور از چند دهه قبل به این طرف است. آبه در این نشست به خبرنگاران گفت قرار است سرگئی لاوروف و تارو کونو، وزرای امور خارجه روسیه و ژاپن، در ماه فوریه درباره راه های رسیدن به راه حل یادشده مذاکره کنند.

رویترز افزود: جزایر کوریل جنوبی که ژاپن آن را سرزمین های شمالی می نامد بعد از جنگ جهانی دوم توسط ارتش سرخ اشغال شد و از آن زمان به بعد توکیو خواستار بازگرداندن آن است.

پوتین نیز در این نشست خبری گفت هر گونه توافق حاصله باید مورد تایید مردم قرار گیرد. وی به این ترتیب به نارضایی اکثریت روسها از بازگرداندن احتمالی مالکیت جزایر کوریل به ژاپن اشاره کرد.

روز سه شنبه تظاهراتی در برابر سفارت ژاپن در مسکو در حمایت از ماندن جزایر یادشده در متن فدراسیون روسیه، برگزار شد. با وجود اینکه رهبران دو کشور بر یافتن راه حلی برای این جزایر تاکید کردند اما این بدان معنا نیست که دستیابی به هر گونه توافقی در این زمینه آسان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار