منابع دولتی ژاپن اعلام کردند نخست‌وزیر این کشور قصد دارد از فرصت نشست اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا برای پیشنهاد تسریع مذاکرات با روسیه برای امضای یک پیمان صلح استفاده کند.

نخست وزیر ژاپن در پی امضای توافقنامه صلح با روسیه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، منابع دولتی ژاپن اعلام کردند شینزو آبه، ­نخست وزیر این کشور قصد دارد از فرصت نشست اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ سه آن) برای پیشنهاد تسریع مذاکرات با روسیه برای حل و فصل مناقشه سرزمینی و امضای یک پیمان صلح استفاده کند.

رسانه‌های ژاپن گزارش دادند توکیو امیدوار است در اولین فرصت ممکن به امضای پیمان صلحی بر اساس بیانیه مشترک شوروی - ژاپن در سال ۱۹۵۹ برسد و راه حلی درباره جزایر کوریل جنوبی پیدا کند.

روزنامه ژاپنی ماینیچی شینبون Mainichi Shinbun به نقل از منابع دولتی گزارش داد شینزو آبه، نخست وزیر این کشور این پیشنهاد را در نشست آ. سه آن که ۱۳ تا ۱۵ نوامبر در سنگاپور برگزار می‌شود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح خواهد کرد.

روابط روسیه و ژاپن از سال‌ها قبل به دلیل نبود توافقنامه صلح با مانع رو به رو است.

ژاپن مدعی حاکمیت بر جزایر کوریل جنوبی (ایتوروپ Itouroup، کوناچیر Kounachir، چیکوتان Chikotan و هابومای Habomai) است و به پیمان دوستی و صلح روسیه - ژاپن در سال ۱۸۵۵ استناد می‌کند.

برای توکیو، بازگرداندن آن‌ها شرط اصلی توافقنامه صلح با روسیه است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم امضا نشده است.

مسکو تاکید دارد که جزایر کوریل جنوبی در پایان جنگ جهانی دوم بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و حاکمیت روسیه بر این جزایر مسلم و منطبق با حقوق بین الملل است.

انتهای پیام/

ژاپن به دنبال امضای توافقنامه صلح با روسیه است

برچسب ها: روسیه ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
هر چی اختلاف بین کشورا بیشتر برطرف بشه آمریکا بیشتر عصبانی میشه چون قدرت آمریکا تو تفرقه بقیه است
آخرین اخبار