رئیس‌جمهور شوروی سابق خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد را اقدامی در جهت آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  اسپوتنیک، میخائیل گورباچف، رئیس‌جمهور شوروی سابق، در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز قصد آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد (INF) را به منزله اعلام مسابقه تسلیحاتی جدید نامید.

او که بیش از ۳۰ سال قبل پیمان INF را امضا کرد، نوشت: «مسابقه تسلیحاتی جدیدی اعلام شده است.»

به عقیده گورباچف، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اولین قربانی دوره نظامی شدن اوضاع بین‌المللی نیست. وی یادآور شد که واشنگتن در سال ۲۰۰۲ از پیمان موشک‌های ضد بالستیک و در سال جاری از برجام خارج شده است.

رئیس‌جمهور شوروی سابق که یکی از تدوین‌کنندگان سیاست تشنج زدایی در اواخر سال‌های ۸۰ قرن بیستم میلادی بوده، در پایان نوشت: «مخارج نظامی به سطح نجومی رسیده و افزایش آن‌ها ادامه دارد.»

چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد کشور وی به دلیل نقض پیمان INF از سوی روسیه از آن خارج می‌شود. به گفته وی، آمریکا تا زمانی که «دیگران به خود آیند»، توان هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد.

پیمان موشک‌های میان برد و موشک‌های برد کوتاه ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک‌هایی با برد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر شامل این پیمان شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار