مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: آب شرب خرم آباد از چند دهنه چشمه و حدود ۴۰ حلقه چاه آبرفتی و آهکی تامین می‌شود که آب پایداری به حساب نمی‌آید.

رضا میرزایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با توجه به تغییر اقلیم، افزایش دما و کاهش بارندگی و تاثیر شدید آن بر منابع آبی، باید جهت تامین آب شرب بلندمدت و پایدار خرم آباد، اقداماتی صورت گیرد.
وی گفت: تامین آب شرب بلندمدت و پایدار در سایر شهر‌های استان نیز در اولویت‌های اصلی شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دارد.
وی ادامه داد: تامین آب شرب بلند مدت و پایدار شهر خرم آباد به عنوان پرجمعیت و بزرگترین شهر لرستان در سال‌های گذشته در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت.
میرزایی بیان کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ تعداد ۶ طرح مهم سدسازی از جمله سد مخملکوه خرم آباد از اولویت وزارت نیرو خارج شد و اعتبار مصوب آن‌ها یک میلیون ریال و تخصیص آن صفر گردید که با پیگیری‌های استاندار لرستان و نمایندگان شهرستان‌های خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی طرح‌های مهم سد زیبامحمد، سد مخملکوه و شبکه آبیاری کاکارضا از فریز خارج شدند و در سال ۹۷ ردیف اعتباری گرفتند.
وی با بیان اینکه اعتبار مصوب سد مخملکوه و شبکه آبیاری آن امسال ۹۰ میلیارد ریال تعیین شده است گفت: طرح انتقال آب کاکارضا شامل ۶ مولفه می‌باشد که یکی از مولفه‌های آن سد مخملکوه بوده که هدف از اجرای آن تامین آب بلند مدت و پایدار شهر خرم آباد است.
میرزایی ادامه داد: تعداد ۲ مولفه طرح کاکارضا شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب آن به طول سه هزارو ۱۱۱ متر و عرض ۳.۷ متر و با ظرفیت ظرفیت عبور دبی ۱۵ متر مکعب در ثانیه اجرا شده است.
وی اضافه کرد: سد مخملکوه نیز دارای ۶۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب می‌باشد که ۵۵ میلیون مترمکعب آن برای شرب بلندمدت شهر خرم آباد و پنج میلیون جهت مصرف صنعتی در نظر گرفته شده است.
وی همچنین در خصوص زمان شروع عملیات اجرایی سد مخملکوه و مدت زمان اجرای آن گفت: اسناد مناقصه توسط مهندسین مشاور در دست تهیه می‌باشد و در نیمه دوم سال ۹۷ مناقصه برگزار و با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
میرزایی دوره اجرای آن را سه ساله و مجموع هزینه‌ها را حدود چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

انتهای پیام/د

آب شرب خرم آباد پایدار نیست

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.