وزیر خارجه فیلیپین هشدار داد در صورتی که چین از خطوط قرمز فیلیپین در دریای جنوبی چین عبور کند، دوترته علیه پکن اعلان جنگ خواهد کرد.

وزیر خارجه فیلیپین: در صورت عبور از خط قرمزها، دوترته با چین وارد جنگ می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، وزیر خارجه فیلیپین اعلام کرد در صورتی که پکن از «خطوط قرمز» عبور و به طور یک جانبه بر جزایر تحت مناقشه دریای جنوبی چین ادعای مالکیت کند، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، با چین وارد جنگ خواهد شد.

آلن پیتر کایتانو، وزیر خارجه فیلیپین، گفت این کشور برای حمایت از حقوق خود در دریای جنوبی چین، وارد جنگ خواهد شد. با این حال، اظهارات او با سیاست دوترته درباره خودداری از وقوع چنین درگیری‌هایی با همسایه خود در تناقض است.

کایتانو روز دوشنبه گفت: «اگر هر طرفی منابع طبیعی در دریای غربی فیلیپین را به دست بگیرد، او (دوترته) اعلان جنگ خواهد کرد.»

کایتانو افزود: «او گفته است فرقی نمی‌کند چه شرایطی پیش آید و به هر حال جنگی را آغاز خواهد کرد.» اظهارات وی در حالی بیان شده است که فیلیپین درگیر مناقشات ارضی پرتنشی با چین شده است. این در حالی است که یک دادگاه بین‌المللی اعلام کرده است ادعای مالکیت چین بر منابع طبیعی دریای جنوبی چین «هیچ وجاهت قانونی» ندارد.

از خطوط قرمز مانیل می‌توان به انجام هرگونه ساخت و ساز از جانب چین در سد ساحلی اسکاربرو، و هرگونه تلاش احتمالی برای خارج کردن یک کشتی ویران شده فیلیپینی از سد ساحلی «آیونگین» واقع در دریای جنوبی چین اشاره کرد. وی افزود: «خط قرمز دیگر این است که هیچ فردی نمی‌تواند به تنهایی منابع طبیعی در دریای جنوبی چین را به دست بگیرد.»

وزیر خارجه فیلیپین افزود: «هنگامی که سربازان ما در حالی ارسال منابع به جزیره تیتو هستند و یا در تلاش برای انجام تعمیرات در تاسیسات آن هستند نباید مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.»

جزیره تیتو بزرگترین بخش تحت کنترل فیلیپین در این منطقه تحت مناقشه است. در سال گذشته میلادی، ناوگان دریایی چین از نزدیک شدن یک کشتی متعلق به دفتر شیلات و منابع آبی فیلیپین به این جزیره جلوگیری کرده بود.

دیپلمات ارشد فیلیپین منتقدان دولت دوترته را به بیان یک مورد از بخشیده شدن حتی یک سانتی‌متر از خاک فیلیپین به چین به چالش کشید. وی گفت: «اگر ما در زمان دولت دوترته حتی یک جزیره را از دست بدهیم، من چمدان‌های خود را آماده می‌کنم و به خانه می‌روم.»

رودریگو دوترته که نزدیک به دو سال گذشته به مقام ریاست جمهوری فیلیپین رسید، تلاش کرده است در روابط با چین از در همکاری و آشتی وارد شود. وی همچنین با اجرای کامل حکم سال 2016 دادگاه لاهه درباره دریای جنوبی چین مخالفت کرده است. این اقدام وی، در داخل فیلیپین انتقادهایی را علیه او مطرح کرده است. وی بارها اعلام کرده است درگیری نظامی احتمالی کشورش با چین، خودکشی محسوب خواهد شد.

دوترته در اوایل ماه جاری میلادی گفت: «اگر وارد جنگی تمام عیار شویم، چه بر سر فیلیپین خواهد آمد؟ چرا باید جان سربازان و افسران پلیس کشورم را فدای جنگی کنم که می‌دانم در آن پیروز نخواهم شد؟»

دوترته اعلام کرده است به جای مقابله نظامی، باید به طور مشترک با پکن از منابع طبیعی در دریای جنوبی چین استفاده شود.

وزارت خارجه چین در ماه گذشته و در پی دیدار رودریگو دوترته با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین و فیلیپین باید به طور مناسب مسئله دریای جنوبی چین را مورد بررسی، و احتمال همکاری‌ها در بهره‌برداری مشترک از این منطقه را در زمان مناسب مد نظر قرار دهند و به این ترتیب، دریای جنوبی چین را به دریای همکاری و دوستی تبدیل کنند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار