کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه روز گذشته سرعت وزش باد در زابل به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در این شهر را به شدت کاهش داد.

علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:در شبانه روز گذشته سرعت وزش باد در زابل به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک ناشی از آن غلظت ذرات معلق در هوا را به مرز شرایط بحرانی یعنی ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب رساند.

ملاشاهی  افزود: علاوه بر زابل، وزش این باد سبب شد تا دید افقی در زهک به ۱۴۰۰ متر برسد و کیفیت هوای این شهر نیز به شدت کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این، وزش باد در شهر‌های زاهدان و نصرت آباد نیز سبب گردوخاک و کاهش دید شد بطوریکه دید در شهر نصرت آباد به ۵ کیلومتر رسید.

ملاشاهی در ادامه به گردوخاک شدید در کنارک اشاره و عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته وزش باد و گردوخاک موجب شد تا دید افقی در کنارک به ۱۰۰۰ متر برسد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به مواج بودن دریای عمان نیز پرداخت و گفت: در شبانه روز گذشته ارتفاع موج دریا به ۱۳۰ سانتی متر رسید و امروز نیز دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در جنوب شرق و سواحل وزش باد متوسط تا به نسبت شدید رخ می‌دهد که در برخی نقاط گردوخاک ایجاد کرده و دریای عمان مواج خواهد بود.

ملاشاهی گفت: آسمان استان صاف تا قسمتی ابری و دارای غبار محلی است، از بعدازظهر در نواحی مرکزی افزایش ابر و تا دوشنبه شرایط برای بارش خفیف و پراکنده باران مهیا است.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: روز‌های یکشنبه و دوشنبه احتمال بارندگی در نیمه شمالی استان بیشتر از سایر نقاط است.

وی با بیان اینکه از اواخر وقت امروز سرعت باد کاهش می‌یابد، افزود: بتدریج دریا آرام خواهد شد. تا اواسط هفته آینده در شمال استان وزش باد به نسبت شدید و گردوخاک و کاهش دید افقی پیش بینی می‌شود.

ملاشاهی در ادامه به روند کاهش دما در استان اشاره کرد و گفت: از امروز در شهر‌های شمالی استان و از فردا در نواحی مرکزی کاهش نسبی دما رخ خواهد داد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در باره وضعیت دمایی شهر‌های استان نیز عنوان کرد: راسک با بیشینه دمای ۳۸.۴ درجه سلسیوس گرم‌ترین شهر استان و زاهدان با ۱۳ درجه سلسیوس سردترین شهر استان بوده است.

انتهای پیام/ع

طوفان شن در زابل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار