معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مردم عزادار استان با کشتار دام در کشتارگاه‌ها و رعایت نکات بهداشتی ذبح دام در ایام محرم از ابتلا به بیماری قابل انتقال بین انسان و دام بویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جلوگیری کنند.

مسعود اصغری درباره ذبح بهداشتی دام ماه محرم خطاب به هیات‌های مساجد، حسینیه ها، تکایا در عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، بیان کرد: برای بهره‌گیری از نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی، ذبح دام را در کشتارگاه‌های تعیین شده شهرستان‌ها انجام دهید.

وی با بیان اینکه از کشتار دام در معابر و منازل به دلیل پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو باید پرهیز کرد، افزود: هنگام ذبح دام از دستکش، عینک و روپوش مخصوص استفاده کرده، و بعد از کشتار دام قربانی، لاشه را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال (دمای صفر تا ۴ درجه) نگهداری و سپس آن را خرد و مصرف کنید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جگر دام قربانی را تازه مصرف نکنید و بعد از نگهداری حداقل به مدت ۴۸ در دمای یخچال نگهداری شود، حتما پس از تماس با حیوان یا ذبح آن، دست هایتان را با آب و صابون به خوبی بشویید و وسایل استفاده شده در ذبح مانند چاقو، تشت و سینی را تمیز و ضدعفونی کنید.

وی تاکید کرد: در این ایام از رها کردن خونابه‌ها و پسماند‌های دام در معابر شهری و روستایی پرهیز کرده و از خرید دام‌های دارای کنه، علائم بیماری و بدون هویت (فاقد پلاک بارکددار) خودداری کنید.

اصغری گفت: تا حد ممکن دام قربانی را از مراکز عرضه مجاز دام زنده شهر خود خریداری، و از سلامت دام با مراجعه به تیم‌های سیار و ثابت کارشناسان دامپزشکی یا درمانگاه دامپزشکی اطمینان حاصل کنید.

وی اظهار کرد: اگر برای نذورات از شیر استفاده می‌کنید حتما باید شیر پاستوریزه باشدو در صورت استفاده از شیر سنتی، به مدت پنج دقیقه جوشانده و سپس توزیع کنید.

برچسب ها: دامپزشکی ، تاسوعا ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار