معاون درمان وزارت بهداشت گفت: آئین نامه جامع مراکز توانبخشی تدوین و تا چند روز آینده ابلاغ می‌شود.

ایران یک دهم کشورهای منطقه، تخت توانبخشی دارد/  ابلاغ آئین نامه جامع مراکز توانبخشی تا چند روز آیندهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم فناوری‌های توانبخشی که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: برای تجهیزات ساخته شده در حوزه توانبخشی باید بازار مناسبی وجود داشته باشد و امروزه نیاز ما در حوزه درمان به تجهیزات زیاد است.

وی بیان کرد: مردم کشور گرفتار بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی و همچنین سرطان و بیماری‌های خود ایمنی هستند، در حال حاضر  حدود 70 هزار بیمار ام‌اسی در کشور داریم و همه بیماری‌ها به رشته توانبخشی نیازمندند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه توانبخشی  مربوط به حوزه درمان نیست بلکه پیشگیری است، افزود: ما برای کاهش هزینه‌های سلامت و همچنین پیشگیری از هزینه‌های درمان باید به همه ابعاد این علوم توجه کنیم.

 وی اظهار کرد: در حوزه آموزش و رشته توانبخشی عملکرد خوبی داشتیم و خوشبختانه فارق‌التحصیلان زیادی تربیت شده‌اند به دلیل آنکه ما همه چیز را دولتی خواسته‌ایم، در این حوزه پیشرفت قابل توجهی نکرده‌ایم؛ ایران جزء کشورهایی است که کمترین طرح را در حوزه توانبخشی دارد به طوریکه کشورمان یک دهم کشورهای منطقه دارای تخت در حوزه توانبخشی است.

 جان‌بابایی با اشاره به اینکه آئین نامه جامع مراکز توانبخشی تدوین و چند روز آینده ابلاغ می‌شود، عنوان کرد: آئین نامه جامع توانبخشی از طریق سرمایه گذاری و نه صرفا وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود و در حال حاضر بسیاری از استان‌ها محروم هستنداما خدمات توانبخشی و مراکز جامع اثربخشی بهتری دارند.

 وی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه توانبخشی در راستای گسترش خدمات است؛ وزارت بهداشت هیچوقت در پی تولید نبوده بلکه تسهیل کننده است و کار نظارت را بر عهده دارد.

لزوم کاهش میزان واردات در حوزه توانبخشی

 معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ما باید میزان واردات حوزه توانبخشی را کاهش دهیم و در سایر دستگاه‌های دولتی بازارهای مناسبی را برای کالاهای داخلی ایجاد کنیم؛ همچنین امروزه در توانبخشی نیاز به حوزه درمان زیاد است زیرا جامعه ما به سمت کهن سالی می‌رود و به دلیل آمار بالای حوادث جاده‌ای مردم نیاز به حوزه توانبخشی دارند.

 جان‌بابایی تاکید کرد: توانبخشی در کاهش هزینه‌های مردم و نظام سلامت نقش مؤثری دارد ولی متاسفانه عقب ماندگی در این حوزه زیاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار