مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در سال 96 مبلغ یک هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن و ساختمان امداد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم بازیان مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: کمیته امداد در حوزه مسکن یک نگاه راهبردی را دنبال می کند که در این راستا مسکن به عنوان یک عامل توانمندساز و مکمل در کنار موضوع اشتغال بوده که به عنوان یک حوزه سیاست محور نیز محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع مسکن در امداد به صورت هدفمند و هوشمند دنبال می‌شود، ادامه داد: موضوع مسکن به عنوان خدمت درجه اول برای نیازمندان در 8 بند در قالب سیاست های خدمت رسانی به نیازمندان ابلاغ شده که بر اساس آن یک نگاه جدید به مسکن ایجاد می شود.

بازیان با بیان اینکه موضوع ارتقای سکونتگاه‌های شهری و بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: امسال نیز در این رابطه اقداماتی از قبیل احداث و خرید برای فاقدان مسکن و نیز ودیعه و اسکان و تأمین مسکن برای مددجویان مناطق محروم، روستایی و مرزی شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت و مکان های در معرض آسیب و بلایای طبیعی انجام می شود.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه تلاش می شود تا مهاجرت معکوس در شهرها صورت گیرد، اضافه کرد: رویکرد اسکان یا بهبود تدریجی مسکن مددجویان به جای خرید در اولویت است، به گونه‌ای که به جای تأمین مسکن اسکان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین مسکن نگاه برنامه محور مبتنی بر سیاست‌هایی که در هیئت امنا پیگیری می‌شود دنبال خواهد شد و به همین دلیل نگاه حاشیه‌ای به آن نمی شود، خاطر نشان کرد: در سال 95 موظف به تهیه برنامه جامع تأمین مسکن شده ایم که این برنامه در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

بازیان افزود: رعایت حق تقدم برای گروه‌هایی از مددجویان مانند زنان سرپرست خانوار، ایتام، مناطق روستایی و مرزی و افرادی که در معرض آسیب‌های طبیعی قرار دارند برای مسکن‌دار شدن در نظر گرفته می‌شود.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد، اظهار کرد: کمک خیران و مؤسسات به سمت ارزان‌سازی و مناسب‌سازی مسکن پیش می رود، همچنین سیاست جدید امداد این است که از ودیعه معوض قرض‌الحسنه به جای حمایت‌های بلاعوض استفاده شود که این ودیعه معوض برای مناطق روستایی 15 میلیون و برای مناطق شهری 25 میلیون تومان است.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع به معنای قطع کمک برای خرید مسکن به مددجویان نیست بلکه رویکرد جدید کمیته امداد، حمایت برای اجاره و رهن است، گفت: مددجویان پشت نوبتی در سطح کشور بنابر اعلام مراجع رسمی از مجموع خانوارهای ایرانی تعداد 68 درصد مالک و 32 درصد مستأجر هستند. همچنین در میان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد از مجموع یک میلیون و 600 هزار خانوار حدود 10 درصد فاقد مسکن هستند.

بازیان گفت: در سال 95 حدود 72 هزار خدمت عمرانی در حوزه مسکن به مددجویان ارایه شده که 62 هزار مورد به مرحله بهره‌برداری و تحویل رسیده است. همچنین 10 هزار مورد پروژه احداثی در سال 96 به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که از این تعداد 9 هزار واحد مناسب‌سازی شده که 11 هزار و 600 مورد متعلق به مسکن روستایی و 7 هزار و 200 واحد متعلق به مسکن شهری است.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد ادامه داد: برای 44 هزار واحد مسکن مددجویی تعمیرات جزیی و کلی انجام شده است که از مبلغ 384 میلیارد تومان، حدود 107 درصد از بخش اعتبارات دولتی، 93 درصد صدقات و 32 درصد از منابع اختصاصی هزینه شده است.

وی گفت: از محل صدقات و زکات خیران 128 میلیارد تومان وصول شده که 31 درصد کل منابع را شامل می‌شود.

بازیان در خصوص برنامه‌های حوزه مسکن کمیته امداد در سال 96 بیان کرد: قرار است در این زمینه یک هزار میلیارد تومان تأمین هزینه شود، در حالی که کل بودجه کمیته امداد 10 هزار میلیارد است که از میزان اعتبارات اختصاص یافته به این نهاد تعداد 100 هزار مورد خدمات عمرانی برای مددجویان تعریف شده که شامل 10 هزار پروژه نیمه تمام، 33 هزار مورد خرید و ساخت واحد مسکونی و 60 هزار مورد تعمیرات است.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه بودجه مسکن نسبت به سال 95 بیش از 2 برابر رشد داشته است، اضافه کرد: در واقع 100 هزار خانواده مددجوی کمیته امداد که 16 درصد کل مددجویان را شامل می‌شود نیاز مسکن‌شان تامین خواهد شد.

بازیان در خصوص ابلاغ طرح مسکن حمایتی و اجتماعی دولت، افزود: پاشنه آشیل این طرح تسهیلات بانکی است که اگر بانک‌ها در پرداخت به موقع تعلل کنند، این طرح شکست می‌خورد و ما نگران این هستیم که بانک‌ها در این رابطه همکاری های لازم را نداشته باشند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: کمیته امداد متقاضی خرید مسکن‌های مهر فاقد متقاضی است که در حال حاضر 6 هزار واحد مسکونی شرایط واگذاری را به امداد دارد و ما به وزارت مسکن اعلام آمادگی برای خریداری این واحدهای مسکونی را کرده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار