سی ان ان: بازار نفت بدون همکاری ایران به ثبات نمی‌رسد

پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان در گزارشی به نشست آتی اوپک و موانع کشورهای تولیدکننده نفت برای محدود کردن تولید طلای سیاه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت شبکه سی ان ان در گزارشی نوشت: بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در جهان، این هفته در الجزایر کنار هم خواهند آمد تا راهی برای افزایش بهای نفت در بازار جهانی پیدا کنند. با وجود علاقه بسیار کشورهای تولید کننده نفت برای محدود کردن تولید طلای سیاه، موانع بسیاری در مسیر آن ها قرار گرفته است. در میان این موانع می‌توان به 4 دلیل اصلی اشاره کرد.

1. تنها راه حل، کاهش تولید است

در حال حاضر بهای نفت به دلیل اشباع بازار، بسیار پایین است. تولیدکنندگان بزرگ با حمایت عربستان سعودی، سطح کم سابقه ای از نفت را در دو سال گذشته تولید کرده اند و سعی می کنند تا تولیدکنندگان آمریکایی را، که هزینه های بیشتری برای تولید نفت متحمل می شوند، از بازار خارج کنند.

تولید مازاد نفت باعث شد بهای آن از سال 2014 بیش از 60 درصد کاهش یابد و تولید نفت آمریکا نیز بسیار آهسته شود. این استراتژی باعث شده تا بسیاری از تولید کنندگان از جمله نیجریه، عربستان و روسیه در زمینه تامین بودجه خود با مشکل مواجه شوند. این کشورها امیدوار هستند تا بهای نفت افزایش یابد و تنها راه حل افزایش بهای نفت نیز کاهش تولید آن است. با این وجود هیچ یک از آن ها نتوانسته اند در یک سال گذشته با موفقیت تولید خود را کاهش دهند.

2. توقف افزایش تولید کافی نیست

در حالی که توقف افزایش تولید ممکن است گزینه‌ای مناسب برای بهبود بازار نفت به نظر رسد؛ اما بعید به نظر می رسد این سیاست چندان تاثیر گذار باشد، به این علت که سطح تولید در میزان بی سابقه‌ای قرار گرفته است.

در واقع، سطح تولید رو به افزایش است. اوپک در ماه اوت روزانه 33 میلیون بشکه نفت تولید کرد. بالاترین میزان تولید این سازمان در تاریخ آن. روسیه که از اعضای این سازمان نیست نیز تولیدش را به بیشترین میزان ممکن افزایش داده است. در همین حال نیجریه و لیبی از برنامه های خود برای افزایش تولید خبر داده اند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است اشباع جهانی بازار نفت تا سال آینده ادامه خواهد داشت، چرا که سطح تقاضای نفت در بازار آسیا آهسته تر از میزان پیش بینی شده افزایش داشته است.

3. ایران باید در روند امور قرار داشته باشد

با بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، اوضاع فروش طلای سیاه هرچه بیشتر پیچیده شد. ایران از زمان لغو تحریم های بین المللی به افزایش تولید خود پرداخته است و اعلام کرده در نظر دارد سطح آن را به میزان قبل از تحریم ها باز گرداند.

با این حال عربستان نمی خواهد تا سهم تولید خود را به ایران واگذار کند. مدتی پیش نیز گزارش های منتشر شد مبنی بر این که عربستان حاضر شده تا در صورت توقف افزایش تولید نفت ایران، تا سطحی از تولید خود بکاهد؛ اما گزارش ها در این زمینه چندان با اطمینان نیستند.

4. چگونه می توان بازار جهان را تنظیم کرد؟

حتی اگر بزرگ ترین تولید کنندگان نفت بتوانند به توافق دست یابند، آن ها نمی خواهند بهای نفت چندان افزایش یابد. چرا که افزایش بیش از اندازه بها به این معنا خواهد بود که بسیاری از تولید کنندگان آمریکایی، به خصوص شرکت های نفت شیل آمریکا، بار دیگر به روند تولید باز می‌گردند.

در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان نفت شیل برای رسیدن به سود، به بهای بیشتر از 60 دلار به ازای هر بشکه طلای سیاه نیازمند هستند.

در صورتی که بهای نفت به بیشتر از این سطح افزایش یابد، تمام کوشش های کشورهای نفتی برای در دست گرفتن بازار نفت، از بین خواهد رفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار