رویترز در گزارشی نوشت: مشکلات اقتصادی عربستان سعودی ممکن است ریاض را به سوی کوتاه آمدن بیشتر در برابر رقیبش ایران سوق دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری رویترز در گزارشی تکمیلی به قلم رانیا الجمل و آلکس لاولر نوشت شاید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هنوز هم برای دستیابی به توافق برای محدود کردن تولید نفت در سال کنونی فرصت داشته باشد زیرا مشکلات اقتصادی عربستان سعودی ممکن است ریاض را به سوی کوتاه آمدن بیشتر در برابر رقیبش ایران سوق دهد. 

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه گفته بود درچارچوب هرگونه توافقی برای تعیین سطح تولید که ممکن است اوپک در نشست ماه نوامبر خود درباره آن توافق کند، باید به ایران و نیجریه و لیبی اجازه داده شود تولید خود را به «سطح حداکثری قابل قبولی» برسانند. 

این تحولی راهبردی در سیاست ریاض محسوب می شود زیرا این کشور پیش از این اعلام کرده بود فقط در صورتی تولید نفت خود را کاهش خواهد داد که دیگر کشورهای عضو اوپک و تولید کنندگان غیرعضو اوپک اقدام مشابهی انجام دهند. ایران می گوید باید از توافق تثبیت تولید نفت مستثنی شود زیرا تولید این کشور پس از لغو تحریم های غرب هنوز در حال بهبود یافتن است. 

اقتصاد هر دو کشور عربستان سعودی و ایران به نفت وابسته است ولی در دوره پس از لغو تحریم ها، ایران با وجود سقوط پنجاه درصدی قیمت نفت از سال 2014 میلادی تاکنون؛ فشار کمتری متحمل شده است و براساس ارزیابی صندوق بین المللی پول، اقتصاد این کشور امسال به رشد حدودا چهار درصدی دست خواهد یافت. 

در مقابل، ریاض که سال گذشته با کسری بودجه 98 میلیارد دلاری مواجه شد برای دومین سال پیاپی با کسری بودجه بی سابقه در کنار رکود اقتصادی مواجه است و مجبور شده دستمزد کارمندان دولت را کاهش دهد. 

درآمدهای نفتی عربستان سعودی در دو سال اخیر به حدود نصف کاهش یافته و ریاض را مجبور کرده است هر ماه میلیاردها دلار از دارایی های خارجی خود را به پول نقد تبدیل کند تا بتواند هزینه هایش را بپردازد. عربستان سعودی همچنین در سال گذشته یارانه سوخت و برق را کاهش داد. 

«رضا آغا» کارشناس ارشد اقتصادی بانک سرمایه گذاری وی.تی.بی کاپیتال در منطقه غرب آسیا گفت « ادامه یافتن قیمت پایین نفت، از نظر اجتماعی تاثیر بیشتری بر سعودی ها خواهد گذاشت.» 

منابع وابسته به اوپک اعلام کردند عربستان سعودی پیشنهاد کرده است تولید خود را از رکورد 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز که در تابستان به آن دست یافت به حدود 10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد به این شرط که ایران نیز تولید نفت خود را بین 3.6 تا 3.7 میلیون بشکه در روز حفظ کند. 

گری راس کارشناس امور اوپک و بنیانگذار موسسه تحقیقاتی پیرا که مقر آن در آمریکا است معتقد است با توجه به احساسات ضدایرانی در عربستان سعودی، برای سعودی ها بسیار دشوار است دست به هر اقدامی بزنند که ممکن است برای تهران مفید به نظر برسد. وی افزود: «کاهش دستمزد کارمندان دولت در عربستان سعودی نشان دهنده نیاز جدی به اجرای طرح تحول ملی است و اگر مقامات سعودی اکنون دست به هر اقدام جسورانه ای در زمینه قیمت نفت بزنند، اقدام آنها مغایر با این رویکرد خواهد بود.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار