یک کارشناس سیاسی گفت: رفتارهای حیله‌گرانه‌ صلاحیت مدیریت حرمین شریفین را از سعودی‌ها سلب می‌کند. چرا که رفتار آنها پیاده سازی رفتار جهان ضداسلام در جهان اسلام است.

آل‌سعود رفتار جهان ضداسلام را در جهان اسلام پیاده می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، علیرضا رجایی مدیرکل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران در گفتگو با شبکه پرس‌تی‌وی درباره فاجعه منا گفت: بحث کلی که در رابطه با فاجعه منا وجود دارد این است که تسامح و تساهل و عدم مدیریت عربستان منجر به فاجعه منا شد و با توجه به رفتاری که پس از آن از سوی آل‌سعود صورت گرفت و ادبیاتی که رد و بدل شد، این بدبینی شکل گرفت که رفتاری هدایت شده باعث بوجود آمدن فاجعه منا و کشته شدن جمع کثیری از حجاج بیت‌الله الحرام بود.

وی اضافه کرد: یکی از موارد قابل بحث این است که نیروهای آموزش دیده عربستانی در روزی که حادثه بوجود آمد، در مکه حضور نداشتند و به جاهای دیگری مانند یمن اعزام شده بودند و عملا کادر ورزیده‌ای برای جلوگیری از حوادث اینچنینی وجود نداشت.

رجایی تصریح کرد: از سوی دیگر جریانات هدایت شده‌ای باعث تشدید این فاجعه شد، مانند اینکه نیروهای سعودی از ایفای نقش کادر پزشکی ایرانی و دیگر کشورها برای کم کردن میزان خسارت فاجعه جلوگیری کردند.

مدیرکل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با بیان اینکه ترسی که آل‌سعود از برملا شدن عمق فاجعه داشتند و می‌خواستند موضوع را کتمان کنند باعث گستردگی آن شد، اظهارداشت: نکته‌ای که جمهوری اسلامی بر آن تاکید داشت این بود که کمیته حقیقت‌یاب ابعاد حادثه را پیگیری کند تا معلوم شود کار سهوی بوده یا خیر؟ چرا که رفتارهای آل‌سعود پس از حادثه افکار عمومی را به سمت عمدی بودن فاجعه هدایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه عرب‌های سعودی قلب تمام مردم ایران و جهان را در این حادثه جریحه‌دار کردند و از یک عذرخواهی هم دریغ ورزیدند، بیان داشت: آنها با یک رفتار ناشی‌گرانه، بی‌ادب و یاغی‌گری با مسئله منا برخورد کردند و باید بدانند که حق ندارد مردمی که در ایام مناسک حج به آنها پناه می‌برند را نادیده بگیرد. چرا که آنها میهمان خدا هستند و حال اینکه سعودی عنوان خادم‌الحرمینی را یدک می‌کشد.

رجایی با توجه به فعالیت‌های القاعده، طالبان و داعش در سالهای اخیر گفت: این گروه‌های تروریستی آرامش مسلمانان را گرفته‌اند و این در حالی است که می‌بینیم رژیم صهیونیستی و آل‌سعود در یک راستا عمل می‌کنند و امری بسیار عجیب است که ببینیم رفتار یک ساختار ضداسلامی و ساختاری که قبله‌گاه تمام مردم مسلمان جهان به آن سمت است یکی باشد.

مدیرکل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت قبله مسلمانان را داشته باشد، تصریح کرد: دولت عربستان جایگاهش حکومت‌داری در مکه و مدینه است، اما برخوردهای چکشی و کلنگی و رفتارهای غیرمسئولانه آنها ضررش به تمام مردم مسلمان باز می‌گردد. لذا دلجویی از حادثه دیدگان حداقل کاری بود که می‌توانستند انجام دهند.

وی اضافه کرد: در کنوانسیون‌های بین‌المللی هم آورده شده کسانی که با ویزا وارد خاک یک کشور می‌شوند باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند، لذا اگر حکام سعودی خود را در این مسأله مقصر نمی‌دانند کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهند. چرا که توضیحاتی که تاکنون داده شده کافی نیست.

رجایی با اشاره به اینکه آل سعود باید واقف باشد انسان‌هایی که سال گذشته در مکه کشته شدند برای انجام مناسک حج رفته بودند و اینها نمی‌توانند با بهانه‌های واهی از مسئولیت جان آنها شانه خالی کنند، گفت: همه می‌دانند یک سری از مجروحان فاجعه منا بدون معاینات امدادی به سردخانه منتقل شدند و برخی در سرخانه به هوش آمدند، لذا همین بی‌تدبیری، عدم مدیریت و کار غیرحرفه‌ای باعث شد عده‌ای همانجا در سردخانه‌ها تلف شدند.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران تصریح کرد: حکام سعودی باید بدانند بحث ایران غرامت نیست! اینها میهمان سیاحتی نبودند، حاجی خانه خدا بودند حال درست است به جای دلجویی شبکه سازی می‌کنند برای اینکه حقیقت فاجعه منا نادیده گرفته شود؟

رجایی خاطرنشان کرد: چنین رفتارهای حیله‌گرانه‌ای صلاحیت مدیریت حرمین شریفین را از سعودی‌ها سلب می‌کند. چرا که چنین رفتارهایی پیاده سازی رفتار جهان ضداسلام در جهان اسلام است.

وی گفت: فاجعه منا در حج سال گذشته تنها حادثه‌ای نبود که در مراسم حج اتفاق افتاد و آل سعود خم به ابرو نیاورد و اشتباهات این رژیم از آن به بعد زنجیروار تکرار و مشکل ساز شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.