حجت‌الاسلام موسوی گفت: آل‌سعود باید پاسخگو باشد و این حق افکار عمومی و خانواده‌ شهداست که از چگونگی فاجعه‌منا مطلع شوند.

حکام سعودی حریم کعبه را ناامن کرده‌اند/شفاف‌سازی فاجعه‌منا به نفع آل‌سعود است
حجت‌الاسلام موسوی مدرس حوزه علمیه و یکی از حاجيان افغانستانی حاضر در فاجعه منا در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه اتومبیل جاجیان افغانستانی در آن روز دیرتر از موعد به مقر منا رسید و لذا کمترین حاجیان کشته شده را داشتیم، اظهارداشت: فضای خفقان و بسته مکه و مدینه بعد از فاجعه منا اجازه تحقیق و بررسی از عمق فاجعه را به کسی نمی‌داد.

وی افزود: من در زمان حادثه در خیمه‌ای بودم که فاصله چندانی از محل حادثه نداشت با این وجود عمق فاجعه را از زبان بستگان که در خارج از مکه و عربستان بودند دریافت کردیم.

این حاجی افغانستانی با تاکید بر این حقیقت که حادثه منا بزرگترین و غمبارترین فاجعه در تاریخ حج بود، بیان داشت: هر ساله به دلیل ازدهام جمعیت شاهد خساراتی در طول مناسک حج هستیم، اما چیزی که مسلم است وقوع چنین فاجعه‌ای با این عمق و گستردگی نمی‌تواند عوامل طبیعی داشته باشد و طبیعی بودن فاجعه به لحاظ عقلی دور از ذهن است.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: اعتقاد دارم وسعت حادثه منا به دلیل سوءمدیریت، عدم دقت در برنامه‌ریزی و همین طور سرعت پایین سعودی‌ها در امداد رسانی به مجروحین حادثه بود.

موسوی اضافه کرد: در اینگونه حوادث معمولا نسبت مجروحین بیشتر از جانباختگان می‌شود، در حالی که در فاجعه منا عکس این مسأله رخ داد و با توجه به اینکه محل حادثه در نزدیکی شهر مکه بود و تجهیزات امداد و نجات نیز در دسترس بود سعودی‌ها به راحتی می‌توانستند از گستردگی حادثه جلوگیری کنند.
 
این حاجی افغانستانی خاطر نشان کرد: ما مطلع شدیم که نیروهای انتظامی سعودی علی‌رغم اینکه خودشان برای آسیب دیدگان کاری نکردند، از کمک‌‌های امدادی دیگر کشورها نيز جلوگیری کردند که این امر خود انگشت اتهام هر انسانی را به سمت سعودی‌ها خواهد برد.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به این که حاکمان سعودی که مدعی خادم الحرمینی هستند، حتی پس گذشت یک سال از این فاجعه هیچ در قبال اين فاجعه به افکار عمومی جهان و خانواده‌های شهدا هیچ پاسخی ندادند و حتی از یک عذرخواهی ساده نیز دریغ کردند، گفت: این حق مردم جهان و خانواده‌های شهداست که از چگونگی رخ داد این فاجعه مطلع شوند و این در حالی است که سعودی‌ها از تشکیل یک کمیته حقیقت یاب نیز طفره می‌روند و اجازه نمی‌دهند هیچ مرجع با صلاحیتی به زوایای مختلف این حادثه بپردازد.

وی ادامه داد: من به عنوان یک حاجی که در مکه حضور داشتم معتقدم با وجود دوربین‌های بسیاری که در طول مسیر و محل حادثه بوده، بسیار ساده می‌توان جوانب مختلف این فاجعه را روشن ساخت.

حجت‌الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه فاجعه منا سوءظن شدید افکار عمومی جهان را متوجه سران سعودی کرده است، گفت: این شفاف سازی به نفع دولتمردان سعودی است و سران سعودی نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و بایستی پاسخگوی افکار عمومی جهان و خانواده‌های شهدا باشند.

این حاجی افغانستانی خاطرنشان کرد: حرم امن الهی به دست حاکمان بی لیاقت سعودی ناامن شده و امیدواریم در سال‌های آينده تمام مسلمین در امنیت و ثبات به اعمال مناسک حج بپردازند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار