مامور ویژه آمریکایی در تازه‌ترین گزارش خود به مجلس کانگرس ایالات متحده نوشته است که پس از امنیت، برق اولویت دوم افغانستان است.

سیگار: بعد از امنیت، برق اولویت دوم افغانستان است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بازجوی ویژه آمریکایی در تازه‌ترین گزارش خود به مجلس کانگرس ایالات متحده نوشته است که پس از امنیت، برق اولویت دوم افغانستان است.
بخش اول این گزارش که تحت‎عنوان «کشاکش برق، برق‌رسانی برای افغانستان»، نوشته شده، خاطر نشان کرده است که افغانستان پایین‌ترین نرخ برق رسانی را در جهان دارد و از هر ۳  نفر، ۱ نفر در این کشور به شبکه برق وصل است.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۲ به بعد، تقریبا سه میلیارد دلار را در پروژه‌های حوزه برق در افغانستان سپرده و به مصرف رسانده است.

براساس این گزارش، بانک انکشاف آسیایی نیز پیش بینی می‌کند که آمریکا و دیگر کشورهای سرمایه‎گذار از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ برای بازسازی منابع انرژی افغانستان، حدود ۵ میلیارد دلار کمک خواهند کرد.

درحال حاضر بخش عمده‌ی برق کشور از برق‌های وارداتی ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان تامین می‌شود.

شبکه سراسری برق افغانستان در سال ۲۰۱۳ از جانب یک شرکت بین‌المللی پشتیبانی کننده آلمانی به‌نام فیشنر تدوین و تکمیل گردید.

تغییر قسمتی از این شبکه برق رسانی توسط رییس‌جمهور غنی باعث اختلافات شدید داخلی گردید.

براساس این شبکه سراسری، قرار بود برق ولتاژبلند ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان ــ وردک وارد کابل و سپس به دیگر ولایات جنوبی و شرقی کشور ادامه پیدا کند.

اما براساس مصوبه مجلس کابینه رییس‌جمهور غنی در یک آجندای غیررسمی، مسیر این برق از مسیر اصلی و پیشنهاد شده فیشنر به مسیر سالنگ تغییر یافت.

این مصوبه، اعتراضات گسترده و بی‌سابقه افغان‌ها را در داخل و خارج کشور برانگیخت و در آخرین تظاهرات جنبش اعتراضی روشنایی در دهمزنگ کابل، بیش از ۸۰ معترض جان‌شان را در اثر حملات انتحاری از دست داده  نزدیک به ۳۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، سیگار ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.