واشینگتن پست: تلاش موازی سناتورهای دموکرات برای تحریم ایران

اعضای دموکرات سنای آمریکا لایحه جداگانه‌ای را برای تمدید تحریم‌های ایران ارائه کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست، اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا اواخر روز پنجشنبه برای مقابله با لایحه پیشنهادی سناتورهای جمهوری‌خواه برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران، لایحه جداگانه‌ای را به منظور تمدید تحریم‌های ایران بدون تغییر در آنها پیشنهاد دادند.

این لایحه که از سوی «هری رید» - رهبر اقلیت دموکرات سنا - پیشنهاد و مورد حمایت اعضای دموکرات کمیسیون روابط خارجی این مجلس قرار گرفته است، صرفاً "قانون تحریمهای ایران" که شامل تحریم‌هایی علیه بخش انرژی، دفاعی و بانکی این کشور به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی است را برای یک دوره دیگر تمدید می‌کند.

قانون 10 ساله کنونی تحریم‌های ایران در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود و بسیاری از اعضای کنگره معتقدند تمدید این قانون برای یک دوره دیگر به منظور زنده نگه داشتن تهدید تحریم‌ها علیه ایران به منظور جلوگیری از نقض آشکار تعهدات این کشور در قبال توافق هسته‌ای خود با کشورهای 5 + 1 حیاتی است. 

لایحه پیشنهادی سناتورهای دموکرات ساعاتی پس از آن مطرح شد که «باب کورکر» - رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون روابط خارجی سنا لایحه‌ای را با حمایت همزمان برخی اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات سنا از جمله «باب منندز» - سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی - و «مارکو روبیو» - سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا – برای تمدید قانون تحریم‌های ایران و اضافه کردن تحریم‌های جدیدی به آن علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدیدات سایبری و فعالیت‌های به اصطلاح جاسوسی این کشور پیشنهاد داد.

این لایحه همچنین مانع از آن می‌شود که رئیس جمهور آمریکا برای اجرای توافقات احتمالی دیگر با ایران تحریم‌های این کشور را بدون موافقت کنگره لغو کند.

تاکنون تنها 2 سناتور دموکرات که پیشتر نیز علیه توافق هسته‌ای ایران رای داده بودند، از لایحه پیشنهادی کورکر حمایت کرده‌اند و به همین دلیل، وی امیدوار است بتواند تا ماه سپتامبر تعداد بیشتری از سناتورهای دموکرات را برای رای‌گیری درباره این لایحه با خود همراه کند.

اما سناتورهای دموکرات در یک مقابله به مثل آشکار بلافاصله به طرح یک لایحه جداگانه پرداختند تا نشان دهند دموکرات‌های مجلس سنا با جمهوری‌خواهانی که به دنبال تصویب یک بسته تحریمی جدید علیه ایران هستند همراهی نخواهند کرد. کاردین و شومر - دو سناتور دموکرات دیگر که سال گذشته علیه توافق هسته‌ای ایران رای دادند - نیز زیر لایحه جدید دموکراتها را امضا کرده‌اند.

این در حالیست که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه نتوانند تعدادی از همتایان دموکرات خود را نیز برای حمایت از لایحه پیشنهادی متقاعد کنند از حمایت کافی برای تصویب آن برخوردار نخواهند شد.

هفته گذشته دیگر نهاد قانونگذار آمریکا یعنی مجلس نمایندگان نیز لوایحی را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم، توسعه برنامه موشکی و نقض حقوق بشر به تصویب رساند. این تحریمها شامل ممانعت از دسترسی ایران به نظامی بانکی آمریکا و منع خرید آب سنگین این کشور از سوی آمریکا است. 


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار