بلومبرگ: عربستان چگونه امیدهای نفتی ایران را کمرنگ می کند؟

بلومبرگ در گزارشی به بررسی سیاست جدید عربستان در حوزه نفت پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت بلومبرگ در مطلبی نوشت: عربستان سعودی برای اینکه بتواند با قیمت پایین نفت همچنان بازار طلای سیاه را در دست داشته باشد، باید اجازه دهد سرمایه گذاران خارجی به طور مستقیم در صنعت نفت این کشور سرمایه گذاری کنند.

خالد فالح، وزیر نفت جدید عربستان، قبل از نشست هفته پیش اوپک در یک سخنرانی اعلام کرد عربستان درخصوص تاثیر نبود سرمایه بر آینده تولید نفت نگران است. 

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان با دادن جواز سرمایه گذاری به شرکت های نفتی خارجی برای سرمایه گذاری مستقیم در اکتشاف و تولید نفت در عربستان، از این سرمایه به کارآمدترین شکل ممکن استفاده می کند و علاوه بر این، توجه ها را از رقیب نفتی خود یعنی ایران دور خواهد کرد.

بلومبرگ در ادامه می نویسد: این قبیل اقدامات برای کشورهایی همچون عربستان، گامی بلند در صنعت نفت به شمار می رود؛ زیرا این کشورها با ملی دانستن صنعت نفت خود، همواره در جهت جلوگیری از تسلط شرکت های بیگانه بر این صنعت کوشیده اند. اما اکنون زمانه تغییر کرده است؛ شرکت های نفتی دیگر آن قدرت سیاسی سابق را ندارند. از سوی دیگر، قراردادهای نفتی نیز باید به اندازه کافی برای شرکت های بین المللی جذاب باشد تا آنها را به سرمایه گذاری ترغیب کند.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان تنها دولتی نیست که این گام بلند را برداشته است. مکزیک و ایران، که در گذشته به شدت مخالف سرمایه گذاری خارجی در صنایع بالادستی در صنعت نفت بودند، نیز اکنون در تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی هستند. این کشورها مسیری را انتخاب کرده اند که پیش از این، عراق و ونزوئلا انتخاب کرده بودند. این دو کشور با باز گذاشتن صنایع خود بر روی سرمایه گذاران خارجی منافع قابل توجهی کسب کردند.

در انتهای این مطلب آمده است: چنین سیاستی برای عربستان سعودی مزایای جانبی دیگری نیز دارد. سرمایه گذاری داخلی از سوی شرکت های نفتی آمریکایی می تواند عربستان را به جایگاه قبلی خود در منطقه بازگرداند. علاوه بر این، عربستان با جذب سرمایه از سوی شرکت های خارجی، فرصت جذب سرمایه گذار را از رقیبان نفتی خود و در رأس آنها ایران خواهد گرفت. این بهترین راهی است که عربستان در مقابله با رقیب دیرینه خود در منطقه برگزیده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار