دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت هیچ دلیلی برای خودداری از آغاز روند عضویت ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اسپوتنیک، «رشید علیموف،» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای امروز در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بتواند مانع پذیرش ایران به عنوان یک عضو جدید این سازمان شود، اما اجماع میان کشورهای عضو برای گنجانده شدن این موضوع در دستور کار نشست آینده سران کشورهای عضو شانگهای در تاشکند ضروری است.

سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر متشکل از شش کشور روسیه ، چین ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان است و پیش بینی می شود روند پذیرش هند و پاکستان در نشست اواخر ژوئن سران کشورهای عضو در تاشکند تسریع شود.

علیموف تصریح کرد درحال حاضر هیچ دلیل منطقی برای جلوگیری از آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد اما برای این که این مسئله در دستور کار قرار گیرد، همه کشورهای عضو باید به اجماع دست یابند.

وی گفت: پذیرش یک عضو جدید در سازمان همکاری شانگهای روند آسانی نیست و هند و پاکستان نمونه هایی در این زمینه هستند.

علیموف افزود: هند و پاکستان 11 سال قبل برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای درخواست دادند.

روسیه از سال 2008 به حمایت از ایده عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداخته است اما رژیم تحریم ها علیه ایران باعث دشوار شدن این روند شده است. بخشی از تحریم ها علیه ایران اخیرا در چارچوب موافقتنامه این کشور با شش قدرت جهان (آمریکا ، روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و آلمان) لغو شد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار