رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران گفت: در بحث جاده‌ای اعتباری برای ساخت راه در کشور افغانستان در نظر گرفته شده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران، ظهر امروز در مراسم افتتاح رسمی پایانه مرزی ماهیرود، اظهار داشت: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه کشور ایران با تعدادی از کشورهایی که در خشکی محصور هستند هم مرز است، تصریح کرد: به طور طبیعی یکی از پتانسیل‌های کشور ایران در چنین شرایطی موضوع ترانزیت است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، گفت: کشور همسایه افغانستان علاقه‌مند است از مسیر ایران به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند، همچنین کشور ایران هم علاقه‌ دارد از این ظرفیت‌ها استفاده کامل را ببرد.

کشاورزیان با اشاره به دیدار رئیس جمهور افغانستان، ایران و نخست وزیر هندوستان برای انعقاد تفاهم‌نامه چابهار، افزود: قرار است براساس این تفاهم‌نامه مصنوعات کشور هند از بنادر جنوبی وارد ایران و طریق جاده و ریل به کشور همسایه یعنی افغانستان و سایر کشورهای همسایه منتقل شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، با بیان اینکه امضای این موافقت‌نامه کمک زیادی به توسعه تجارت می‌کند، تصریح کرد: ما به عنوان متولیان حمل و نقل جاده‌ای برای کامیون‌ها تخفیفات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که به توسعه شرق کشور کمک می‌کند.

کشاورزیان با بیان اینکه امیدواریم کریدورهایی که تعریف شده سبب توسعه ترانزیت از ایران شود، یادآور شد: در حال حاضر پایانه مرزی ماهیرود با سرمایه‌گذاری 220 میلیارد ریال فعال بوده و در این زمینه تأسیسات مورد نیاز ساخته شده است.

وی اذعان داشت: برای تکمیل بخش الحاقی این پایانه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که این موضوع در برنامه سازمان راهداری قرار دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، اضافه کرد: در بحث جاده‌ای اعتباری برای ساخت راه در کشور افغانستان در نظر گرفته شده که موافقت‌نامه آن به خراسان جنوبی ابلاغ شده است.

کشاورزیان اظهار داشت: با توجه به اینکه همه تأسیسات زیربنایی در پایانه مرزی ماهیرود فراهم شده امیدواریم رویه‌های تجاری را که گمرک تاکنون عملیاتی نکرده عملیاتی سازد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه روابط بین دو کشور ایران و افغانستان بسیار نزدیک است، یادآور شد: زمینه برای توسعه روابط مهیا است و سران دو کشور هم خواهان توسعه این روابط هستند.

فارس نوشت رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، خاطرنشان کرد: شاهد ورود میلیون‌ها افغانی به ایران هستیم؛ اگر سیاست دو کشور در مورد این رفت و آمدها به صورت رسمی و با گرفتن ویزا انجام شود این پایانه می‌تواند کمک زیادی به تردد برادران افغانستان در ایران و بالعکس باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار