سازمان ملل: سایتهای میراث جهانی در خطر تغییرات آب و هوایی

در گزارش اخیر سازمان ملل آمده است بسیاری از سایتهای میراث جهانی در مقابل تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر شده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "یو ان نیوز سنتر،" گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان می دهد حدود 31 سایت طبیعی و فرهنگی میراث جهانی در 29 کشور سراسر جهان به شدت در مقابل تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر شده اند.

"میراث جهانی و گردشگری در تغییرات آب و هوایی" در گزارشی نوشت: این تغییرات آب و هوایی شامل افزایش دمای هوا، ذوب شدن یخچال ها، بالا آمدن سطح آب دریاها، افزایش حوادث آب و هوایی، خشکسالی و طولانی شدن دوره آتش سوزی است.

"برنامه محیط زیست سازمان ملل" در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد از جمله برخی از این سایتهای میراث جهانی می توان به طبیعت حفاظت شده "کِیپ فلورال" در آفریقای جنوبی، شهر بندری "کارتاگنا" در کلمبیا و پارک ملی "شیرتوکو" در ژاپن اشاره کرد.

"الیزا توندا،" رئیس یکی از بخشهای نهاد "برنامه محیط زیست سازمان ملل" گفت: دولت ها، بخشهای خصوصی و گردشگران سراسر جهان باید تلاش کنند تا میزان انتشار دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای) را کاهش دهند و از منابع طبیعی و فرهنگی ارزشمند جهان در مقابل فعالیت های گردشگری محافظت کنند. 

در این گزارش همچنین آمده است: به دلیل باارزش بودن سایتهای میراث جهانی، کمیته میراث جهانی باید خطرات مربوط به تغییرات آب و هوایی که ممکن است باعث تخریب این سایتها شود را در نظر بگیرد. همچنین سایتهای میراث جهانی که بیش از همه در مقابل تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند باید شناسایی شوند و سیاستهایی برای بهبود این وضع به کار گرفته شود.

"آدام مارخام،" نویسنده این گزارش و معاون رئیس برنامه انرژی و آب و هوا در سازمان "یو سی اس" نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرد و گفت: تغییرات آب و هوایی بر سایت های میراث جهانی تأثیر گذاشته است. برخی از مجسمه های جزایر شرقی به دلیل فرسایش در خطر فرو رفتن در آب قرار دارند. 

این گزارش بوسیله برنامه محیط زیست سازمان ملل، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) و "اتحادیه دانشمندان نگران" تهیه شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار