وزیر بهداشت در برنامه "نگاه یک":

جوسازی علیه جامعه پزشکی، به دلیل اظهار نظر های شخصی است/ مردم باید به طرح تحول نمره بدهند

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با حضور در برنامه "نگاه یک" به مهمترین پرسش ها در حوزه وزارتخانه بویژه طرح تحول سلامت و دستاوردهای آن پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سید حسن قاض زاده هاشمی در ابتدای این برنامه در پاسخ به اهداف همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه سلامت گفت: یکی از شاخص های کلان توسعه یافتگی، شاخص سلامت و  میزان بهره مندی مردم از خدمات سلامت است و  در همه جای دنیاهم کارآمدی دولت ها بر اساس این شاخص سنجیده می شود و آمد و شد دولت ها تقریبا با این شاخص رقم می خورد . ما  در ایران مشکلات  زیادی داشتیم که بخشی از آن برطرف شده  و بخشی دیگر هنوز باقی است . یکی از دلایل عدم توسعه زیرساخت هادر حوزه  سلامت  این بوده  که تا قبل  از این دولت ،موضوع سلامت اولویت دهم به بعد دولت ها بوده است . 

بنابراین کمبودها خیلی زیاد  است، بدون رودربایستی دولت هم پول  ندارد و حتما باید  سرمایه گذاران داخلی و خارجی ورود کنند  و  از سودآوری سرمایه گذاری خود  هم  مطمئن باشند، اینجاست  که  بحث تعرفه های وافعی پیش می آید که هیچ وقت عملا به آن  توجه  نشده است . یکی از اهداف این همایش هم همین بوده  است. بیش از ۲۰۰ نفر از ۶۰ کشور دنیا امروز در این همایش حضور داشتند و فرصت ها و بسته های پیشنهادی ما را گرفتند و آنها را بررسی خواهند  کرد  و  من  امیدوارم با  ورود آنها بتوانیم  کاستی هایی که  وجود  دارد، از جمله کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی و مشکلات آزمایشگاهی، موضوع سلامت دهان و دندان  را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم  می خواهند بدانند حاصل  این آمد و شد های پسابرجام چیست و چرا آنها آثار این مراودات را  نمی بینند، افزود: من فکر می کنم در مورد برجام کمی بی انصافی شده است، واقعیت این است تحریم ها تمام زیرساخت های اقتصادی را تخریب کرده و ساختن آن زمانبر است، نطام بانکی ما  طی این ده و دوازده سال از اتفاقات روز دنیا عقب مانده است. باید  حوصله به خرج دهیم و بر طبل ناامیدی نکوبیم .برخی لجاجت و سرسختی نکنند . هم اکنون طی این  مدت کمپانی های بزرگی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران پیشنهاد داده اند و  باید  منتظر دستاوردهای برجام بویژه  درحوزه  سلامت باشیم . 

 مردم باید به طرح تحول نمره بدهند
وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که پس از گذشت دو سال از اجرای طرح تحول سلامت ، به آن چه نمره ای می دهید، گفت: نمره به این طرح را مردم باید بدهند و نتایج نظر سنجی ها حاکی است نمره خوبی می دهند.

دکتر سید  حسن  هاشمی افزود:متولی این طرح دکتر هاشمی و دولت اوست  که بار این طرح را به  دوش کشیدند و البته مجلس نهم هم  انصافا کمک کرد. بر اساس نظرسنجی های انجام شده  در وزارت  اطلاعات، صدا و سیما، وزارت ارشاد،مرکز آمار و خبرگزاری ایرنا  ۷۰ درصدمردم به  طور میانگین  از اجرای طرح تحول رضایت دارند، البته هنوز کارهای زیادی است که باید  انجام شود .

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه که پرسید، نطر شما در باره موضوعاتی که منتقدین طرح سلامت مطرح می کنند، چیست، گفت: من ترجیح  می دهم  قضاوت نکنم و  هر کدام  از انتقادها باید  در جای خودش پاسخ  داده شود. مثلا  در باره  خدمات دندانپزشکی که در طرح سلامت وجود ندارد، خوب به اعتبار ویژه نیاز دارد  و یا در باره نبود عدالت در دسترسی به خدمات سالهاست در این کشور تخت بیمارستانی به  اندازه  کافی اضافه نشده، ۱۱ میلیون حاشیه نشین با  مشکلات خاص خودشان به وجود آمده، بنابراین باید  به  هر انتقاد  در جای خودش پاسخ داده شود . 

دکتر هاشمی در پاسخ به پرسشی در باره  اینکه پرداخت از جیب مردم پس از اجرای طرح تحول کم نشده، تاکید  کرد: خوب این را باید از مردم  بپرسید  که بر اساس نظرسنجی های انجام  شده  در صدا و سیما، وزارت اطلاعات، ارشاد و مرکز آمار به طور میانگین ۷۰ درصد  از اجرای طرح رضایت دارند .  تا پیش از این مردم برای ابتدایی ترین وسایل مانند نخ بخیه، چاقو  و  حتی لباس به بیرون  بیمارستان  هدایت  می شدند، حال آنکه هیچ کس اجازه  دارد در حال حاضر چنین  کند. تا پیش از اجرای طرح سهم  مردم  در پرداخت  از جیب ۳۷ در صد بود که برای شهرنشینان این  رقم به ۶ درصد  و برای روستاییان به ۳ درصد  رسیده است .

زیرمیزی در هیچ شرایطی حق پزشک نیست
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر واقعی شدن تعرفه های پزشکی، دریافت هر گونه زیرمیزی را به بهانه واقعی نبودن تعرفه هاغیر اخلاقی خواند و نسبت به اظهار نظر دبیر جامعه جراحان واکنش نشان داد.

شب گذشته در برنامه نگاه یک شبکه یک گزارشی پخش شد که در آن" رئیسیون" نائب رییس جامعه جراحان گفت وقتی تعرفه ها واقعی نباشد دریافت زیرمیزی حق پرشک است، دکتر سید حسن هاشمی در واکنش به این سخن و پرسش مجری برنامه اظهار کرد:این حرف درستی نبود که گفتند زیرمیزی حق پزشک است و جا دارد  ایشان بابت این اظهار نظر از مردم عذرخواهی کند. جامعه پزشکی با این موارد مخالف است. این حرف‌ها به جامعه پزشکی آسیب می‌زند. این اظهار نظر باعث شد در هیات وزیران چندین نفر، نکاتی را به من بگویند. اگر یک نفر یک اظهار نظری کرد، نباید به پای کل جامعه پزشکی نوشت. بخشی از جوسازی که علیه جامعه پزشکی می‌شود ، به دلیل همین  اظهار نظر های شخصی است .

هاشمی با اشاره به این‌که جامعه پزشکی کشور نجیب هستند، افزود: متأسفانه این جامعه چوب اظهارات نسنجیده را می‌خورند. جامعه جراحان کشور بالغ‌بر چندین هزار نفر است و نباید اظهارنظر یک نفر را به‌کل این جامعه تعمیم دهیم.

هاشمی گفت: بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان داده که تغیر تعرفه‌ها حدود ۷۰۰ میلیارد بوده است لذا این امر با تذکر مقام معظم رهبری از ۱۰ درصد در شهرها به ۶ درصد و در روستاها به ۳ درصد شاهد تغییر تعرفه هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که در استان‌ها پدیده زیرمیزی حذف شده است؛ گفت: قبلاً در مجلس به دلیل وجود پدیده زیرمیزی هیاهویی به پا بود و نمایندگان مردم مدام گله مند بودند و حق هم داشتند.

وی تاکید کرد: آیا کسی با ۱۸ هزار تومان عمل لوزه انجام ، ایران در صدر کشورهایی قرار دارد که عمل سزارین انجام می‌دهد لذا دکتر به‌جای عمل طبیعی که هزینه آن ۱۸ هزار تومان بود مجبور می‌شد اقدام به عمل سزارین کند.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که در تهران نزدیک به ۲۰ مطب به دلیل تخلف تعطیل‌شده است ، افزود: در استان‌ها و نظام پزشکی توانسته‌اند در این راستا به‌صورت موفق عمل کنند و زیرمیزی از چرخه درمان حذف شده  است.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که نباید تصمیماتی گرفت که سبب زیان ده بودن بیمارستان‌ها شویم تصریح کرد: اگر هزار میلیارد پرداخت می‌کنیم به این دلیل است که مردم ۱۰ میلیارد از جیب خودپرداخت نکنند.

آنهایی که  چنین  انتقادی را  مطرح  می کنند واقعیت را  به مردم  نمی گویند.  در طرح تحول سلامت ما هزار میلیارد بابت دستمزد پرشکان پرداخت  کرده ایم، حال آنکه قبل از طرح  مردم  ۱۰ هزار میلیارد از جیب خود پرداخت می کردند . بنابراین اظهار نظر های غیر کارشناسی مشکلی را حل نمی کند و مهم مردم هستند .

وی همچنین گفت: برای اولین بار است که طراز بیمارستان‌ها مثبت شده است ، حال آنکه همیشه هزینه‌های بیمارستان‌ها بیشتر از درآمد آن‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: کم کردن فاصله بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به معنای سرکوب بخش خصوصی نیست ، تمام بیمارستان‌ها با پول گران پزشکان دایر شده است  و سرمایه‌گذاری در این حوزه اقتصادی نیست.

هاشمی با اشاره به این‌که باید بخش دولتی را به بخش خصوصی نزدیک کنیم، ادامه داد:  هم  اکنون خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود ۴۰ درصد زیر هزینه تمام‌شده است

وزیر بهداشت گفت: قیمت تمام‌شده باید با سود نسبی همراه باشد ،به‌طوری‌که قیمت تمام‌شده در بخش دولتی حساب‌شده ولی باید مجلس بودجه دهد و دولت آن را بپذیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مصرف دارو و خوددرمانی در کشور گفت: متوسط مصرف دارو در کشور بیشتر از متوسط جهانی نیست ، ولی متأسفانه بیش‌از اندازه دارو مصرف می‌کنیم و این اشتباهی است که همه مردم دنیا انجام می‌دهند.

مردم دیگر فرش زیر پای خود  را  برای درمان  نمی فروشند
وزیر بهداشت ضمن دفاع از طرح تحول سلامت گفت: قبل از اجرای طرح شرایطی فراهم شده بود که مردم مجبور بودند برای تهیه دارو و درمان خود فرش زیر چایشان را بفروشند ولی بازهم دارو گیرشان نمی آمد.

دکتر سید حسن هاشمی افزود: من همین جا اعلام  می کنم گر اجازه بدهند به کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت مردم عوارض ببندیم ، ما نیازی به بودجه عمومی و نفت نداریم. از جمله اینکه باید شیرین کننده ها، شور کننده ها و دخانیات را عوارض ببندیم. ما سالانه می توانیم ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق عوارض سیگار بودجه وارد کنیم. از نوشابه ها، شیرینی و شکلات و حتی سموم که وارد هوا می شود می توان عوارض گرفت. برخی نیز جوسازی درباره تعرفه ها می کنند که من خیلی مخالفم.

هاشمی گفت: برخی دوستان تورم را به حساب افزایش هزینه ها می گذارند. شما قیمت ثابت سال ۹۰ و ۹۳ را بگیرید، کل هزینه های ما برای سلامت مردم کاهش یافته است. بخشی از این مربوط به مبارزه با فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بوده است. در برخی موارد ما ۱۰۰ درصد کاهش قیمت دارو داشتیم. فرض کنید دارویی ۳۰۰ میلیارد در سال مصرف داشته و قیمت هر آمپول ۱۰۰ یورو بوده الان ۴۸ یورو می خریم. این را با مناقصه خریدیم و گفتیم صرف داشتن نمایندگی ملاک نیست. هر کسی قیمت پایین تری با اصالت دارو دارد، از او می خریم. 

اگر کاهش هزینه داریم به این دلیل است. با آمار ما می شود گفت تقاضای القایی نداریم. هزینه ها کمتر از این نیز می شود و البته کلیدش دست بیمه است. بیمه می تواند از آزمایش و اقدامات تشخیصی بیجا و عمل جراحی بدون دلیل و اجحاف به بیمار جلوگیری کند. بیمه کارشناس دارد و هر پرونده ای را کنکاش می کند.

وزیر بهداشت در ابن برنامه همچنین هر گونه اختلاف با رییس سازمان غذا و دارو را تکذیب کرد و گفت: دکتر دیناروند و همسرشان از دانشمندان کشور ما هستند و وزارت بهداشت مفتخر است از دانش آنها در مجموعه خود بهره می برد.

 دکتر سید حسن هاشمی، با تکذیب شایعه استعفای رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دکتر دیناروند و همسر وی از دانشمندان کشور و جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند ، البته او  در شرایط سختی کار می‌کنند، ولی اختلافی میان او و سازمان استاندارد نیست، اما برخی می‌خواهند اختلاف ایجاد کنند.

وی افزود: بین وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد  همیشه اختلاف وجود داشته ولی در شرایط کنونی هیچ مشکلی نیست. 

دکتر هاشمی در پاسخ به این پرسش که در فضای مجازی برخی محصولات آرایشی و بهداشتی تبلیغ می شود، با تاکید بر اینکه سختگیری‌های لازم از دید تولیدکنندگان در این حوزه زیاد است تاکید کرد: آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود، درست نیست. مردم باید به نشان وزارت بهداشت و استاندارد کالا اعتماد کنند، مشروط به اینکه دستگاه‌هایی که متولی برخورد با قاچاق و تقلب هستند، کار خود را درست انجام دهند. 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که بخشی از محصولاتی که در بازار است متأسفانه تقلبی است گفت: دستگاه قضایی و انتظامی باید به مقابله بپردازند به‌طوری‌که در موضع دارو، غذا و لوازم‌آرایشی بخشی از مسیر قاچاق وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: هر آنچه از مبادی رسمی وارد می‌شود از سوی سازمان غذا و دارو مورد نظارت قرار می‌گیرد اما کشف جرم در حوزه مأموریت ما نیست.

 وی در پاسخ به سؤال دیگری در باره مشکلات و وضعیت پرستاران افزود: اتفاقی که برای پرستاران صورت افتاده این است که کارانه‌های آن‌ها دو تا سه برابر افزایش یافته، این در حالی است که در حوزه چشم و قلب گاهی به ۴ برابر رسیده است.

وزیر بهداشت گفت: پزشک عمومی در مقایسه با پرستار دو و نیم برابر دریافتی دارد و یا این‌که در مورد پزشک متخصص شاهد دریافت ۴ و نیم برابری هستیم. البته برای پرستاران باید  کارهای بزرگ تری انجام داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
!!!!ببخشید آقای وزیر با فروش فرش ماشینی دست دو و یا موکت دست دو می توان هزینه یک درمان ساده را پرداخت .شما کجا زندگی میکنید وما کجا !
آخرین اخبار