در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایران به هفت کشور تولید کننده لانولین پیوست

جوان ایرانی برای کشف فرآیند استخراج لانولین موفق به کسب جایزه نوبل ایرانی و فناور برتر کشور شد.

کیانوش نمایان، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان و فناور برتر در شمال غرب کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در طول دوران تحصیلم، همواره به دنبال راه‌هایی برای حل مشکلات جامعه و کمک به حفظ محیط زیست بودم. در همین راستا، توجه من به موضوع پساب پشم شویی جلب شد. این پساب حاوی مقادیر زیادی لانولین، ماده‌ای ارزشمند با کاربرد‌های فراوان در صنایع مختلف، است. اما به دلیل عدم وجود فرآیند مناسب برای استخراج لانولین، این ماده به هدر رفته و به محیط زیست آسیب می‌زد. این موضوع انگیزه‌ای شد تا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنم.

وی با بیان این که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ موفق به توسعه فرآیندی نوآورانه برای استخراج لانولین از پساب پشم شویی شده است؛ افزود: این فرآیند نه تنها لانولین را به طور کامل از پساب استخراج می‌کند، بلکه پساب را نیز تصفیه کرده و آب مصرفی را به چرخه تولید باز می‌گرداند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد:هدف ما از این کار کمک به محیط زیست، بومی سازی محصول و جلوگیری از خروج ارز بوده است.

نمایان با اشاره به این که ماده جدید کاربرد‌های مختلف دارد؛ تصریح کرد: لانولین در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، تسلیحات نظامی، واکس، چرم، معادن، نفت و شهرسازی کاربرد دارد.

او ادامه داد: هزینه ساخت و واردات این محصول۶۰ میلیون دلار است که ما با یک صدم قیمت می توانیم آن را راه اندازی و در بازار توزیع کنیم.

وی افزود: هیچ ارگان دولتی از ما حمایت نکرده است؛ هدف مااین بود که به دنیا نشان دهیم ایران می‌تواند به این دانش فنی برسد.

نمایان تصریح کرد: این نوآوری نه تنها مشکل دفع پساب پشم شویی را حل کرد، بلکه راه را برای تولید لانولین با قیمتی به مراتب ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی گشود. علاوه بر این، با تصفیه پساب پشم شویی، امکان بازگردانی آب مصرفی به چرخه تولید نیز فراهم شد.

به گفته نمایان، ایران جزء هفت کشور برتر تولید کننده لانولین است. پیش از این استرالیا، اسپانیا، نیوزیلند، هند، چین و آمریکا موفق به این کار شده بودند.

گفتنی است که نمایان در پی طراحی این ماده موفق به کسب جایزه نوبل ایرانی، فناور برتر کشور، دانش بنیان کردن این محصول، ثبت ۴ ثبت اختراع در ارتباط با پساب پشم شویی، طرح برگزیده معاونت علمی ریاست جمهوری، طرح برگزیده زیست فناوران ریاست جمهوری و طرح برگزیده دانشگاه علوم پزشکی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسیاری از مخترعین در مراحل پیگیری و ثبت به دلیل عدم همکاری و کارشکنی و سهم‌خواهی درخواست تحویل فرمول از ادامه کار منصرف می شوند باید یک دفتر از سوی رئیس جمهور با دقت کارش جب نخبه ها و حمایت از آنها باشد تا توسط آدمهای بدخواه سرکوب نشوند.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۴۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا شرکت‌های دانش بنیان فکر میکنن دولت یا ارگانهای دولتی باید ازشون حمایت کنه‌؟ مگه مثلا دولت آلمان به بنز کمک کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
دولتی ها به فکر جیب خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام عجب چیز خوبی،من خیلی وقت بود در فکر همچین چیزی بودم که ازین طریق بتوان از پساب استفاده کرد تا دفع پساب اقتصادی بشه،چون تا حدود زیادی به کار ما ارتباط داره و ما و همکارم از دست دفع این پساب ها خسته و عاجز شدیم،چطور میشود با این گروه ارتباط گرفت؟خیلی منتظر و مشتاق پاسخم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
پنج بار سریع بگین لانولین
هر کی بتونه هر پنج بارو بدون اشتباه بگه جایزه میدیم
-
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
پروردگارا در نظام خلقت هیچ چیری را بیهوده نیافریده ماده دار ای بوی تند و ماده چسبنده پشم گوسفند نیز دارا ی کار بردهای متعدد است