پایین بودن کیفیت داروی ایرانی یک ذهنیت اشتباه است

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: این‌که برخی می گویند کیفیت داروی ایرانی پایین است ناشی از تلقین بوده و بیشتر جنبه روانی دارد.

علیرضا مبارکی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که تمامی داروهای تولید داخل و  وارداتی پس از کارآزمایی‌های بالینی و کسب تاییدیه بین المللی وارد بازار مصرف می شوند‌؛ بیان داشت:  هیچ دارویی قبل از آزمایش و تایید توسط کارشناسان مربوطه وارد بازار مصرف نمی‌شود و برای کسب تاییدیه لازم است تا تمامی استاندارهای مورد نیاز برای ساخت دارو رعایت شده باشد.

وی با بیان این که داروهای ایرانی از کیفیت مطلوبی برخوردارند، افزود: متاسفانه به دلیل تجویز و اصرار برخی از پزشکان برای تهیه نوع خارجی یک دارو این باور در ذهن بیمار شکل می‌گیرد که حتما نوع خارجی دارو از اثربخشی بیشتری برخوردار بوده بنابراین تحت هر شرایطی به دنبال تهیه نوع خارجی داروی تجویزی خود است.

وی در پاسخ به این سوال که اغلب بیماران عنوان می‎کنند مصرف نوع داخلی یک دارو برای آنها عوارضی در پی دارد، گفت: این مسئله بیشتر جنبه روانی و تلقین دارد زیرا برای تولید یک دارو ممکن است از یکسری مواد جانبی استفاده شود که احتمال ایجاد حساسیت برای فرد را به دنبال دارد در این راستا یک بررسی از بیمارستان‌ها و داروخانه ها داریم تا پزشکان، پرستاران و داروسازان اگر با عوارض جانبی یک دارو بر روی افراد مختلف روبه رو شدند حتما موارد را گزارش دهند تا پیگیری شود. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با عنوان این که در خصوص داروهای مصرفی با دو مقوله اثربخشی و هزینه مواجه هستیم؛ اذعان داشت: مسلما دارویی که تحت برند خاصی تولید می شود از دارویی که تحت لیسانس در یک کشور دیگر ساخته می شود گران‌تر بوده و به تبع آن اگر برای بیمار نوع برند یا تحت لیسانس را تجویز کرده باشیم این باور در ذهن او شکل می گیرد که حتما کیفیت نوع ایرانی آن پائین است.

مبارکی مسئله اقتصاد درمان را مهم عنوان کرد و گفت: در تصمیمات کلان سیاستگذاران این حوزه نیز این باور وجود دارد که  وقتی یک دارو با اثربخشی خوب در کشور موجود است دلیلی ندارد با وارد کردن نوع خارجی آن به تولید داخل ضربه وارد شود.

وی ضمن اشاره به این که هر مسیری که بخواهد طی شود با نقاط قوت و ضعف همراه است تصریح کرد: از طرفی می توان گفت افزایش بار واردات با ایجاد رقابت؛ فضا را برای بهبود وضعیت تولید داخل فراهم می‌کند و داروی ایرانی به علت پایین بودن قیمت در مزیت رقابتی پیروز است اما درکل باید وضعیت اقتصادی کشور را در نظر گرفت و از تولید داخل نیز حمایت کرد.

به گفته وی باید به برخی از داروها اجازه واردات داده شود و برخی که از نظر تولید هیچ مشکلی نداشته و از کیفیت خوبی بهره مند هستند در بازار مصرف استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین میرمحمدی
۲۱:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ما هم میدانیم که دارو ها برای اخذ مجوز ورود به بازار آزمایش می‌شوند ، اما پس از اخذ مجوز برای سود بیشتر ماده موثره دارو به حداقل ممکن و حتی دوز بی اثر میرسه و اینطور می‌شود که با یک سرماخوردگی هم ممکن است چند نسخه جهت درمان مراجعه کنید، چون داروهای ایرانی بدون نظارت دقیق بی کیفیت وارد بازار می‌شوند و به دست بیماران میرسند.
آخرین اخبار