مقام پیشین آمریکایی اعلام کرد گروه تروریستی داعش، روزانه 50 هزار بشکه نفت را در سوریه و عراق استخراج می‌کند.

استخراج روزانه 50 هزار بشکه نفت به وسیله داعشبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، مقام پیشین آمریکایی می‌گوید گروه تروریستی داعش روزانه 50 هزار بشکه نفت در عراق و سوریه استخراج می‌کند و آنرا از طریق مرز ترکیه در بازار سیاه به فروس می‌رساند.  

جیمی گرول معاون اسبق دادستانی کل و مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید طبق آخرین برآوردها، گروه داعش هر روز تقریبا پنجاه هزار بشکه نفت در مناطق تحت سلطه‌ خود در سوریه و عراق استخراج می‌کند.

وی افزود: «دولت آمریکا درک جامع و درستی از روش‌های مورد استفاده داعش برای انتقال نفت به کشورهای دیگر جهت فروش در بازار سیاه ندارد.»

گرول همچنین خاطر نشان کرد گروه داعش از شرکت‌های صوری برای فروش نفت استخراج شده استفاده می‌کند. 

این مقام سابق خزانه‌داری آمریکا گفت: «گروه داعش شرکت‌های نفتی جعلی ایجاد می‌کند تا بتوانند پول (فروش نفت را) دریافت کرده و این گونه وانمود کنند که این پول از فعالیت بازرگانی قانونی به دست می‌آید؛ سپس از این شرکت‌های نفتی برای انتقال پول در سطح بین المللی استفاده می‌کند تا هزینه فعالیت‌های تروریستی خود را تامین کند.»

سخنگوی وزارت خزانه داری امریکا پیش از این در گفتگو با اسپوتنیک گفته بود گروه داعش در یک ماه 40 میلیون دلار از فروش نفت در آمد داشته که این رقم سالانه به حدود 500 میلیون دلار می‌رسد.

کوتاهی ترکیه در ممانعت از فروش نفت دزدی 

جیمی گرول معتقد است ترکیه اقدامات لازم برای مقابله با نقل و انتقال پنهانی نفت از طریق مرزهایش را انجام نداده است. 

وی گفت: «قطعا راه‌هایی وجود دارد که ترکیه می‌تواند و باید انجام دهد تا مانع رفت و آمد کامیون‌های نفتکش از طریق مرزهایش شود.»

وی افزود: «گفته شده که داعش مخفیانه از دلال‌ها، یا احتمالا شبکه‌های جنایتکار، برای انتقال نفت استفاده می‌کند.» به هر حال مشخصات این شرکت‌ها و دلالان همچنان نامعلوم است.

گرول گفت: «من یقین دارم که بخش اعظمی از انتقال نفت به وسیله کامیون‌های نفت کش و از طریق مرز سوریه با ترکیه انجام می‌شود.»

جان کریاکو افسر ضد تروریسم پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و بازرس ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا هم در گفتگو با اسپوتنیک گفت عناصر فاسد در دولت و ارتش ترکیه به ویژه در مناطق جنوب غربی این کشور در همکاری با داعش برای انتقال نفت و فروش آن نقش دارند.

کریاکو افزود: در صورتی که واشنگتن مصمم باشد و همکاری نزدیکی با روسیه داشته باشد، می‌توان جلوی درآمدهای نفتی داعش از فروش نفت را در بازار سیاه گرفت.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار