نیویورک تایمز در گزارشی، خصومت میان عربستان و ایران را به ضرر مذاکرات صلح سوریه دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به حمایتهای اطلاعاتی و لجستیک آمریکا از عربستان و بی میلی غرب به تحقیق درباره ارتکاب جنایات جنگی در یمن تنوشت: خصومت میان عربستان و ایران مذاکرات درباره سوریه را تهدید می کند. طبق این گزارش، زمانی که جان کری -- وزیر امور خارجه آمریکا -- روز جمعه در وین اتریش خواستار یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ در سوریه شود، در ارتباط با روس ها و ایرانی ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
 
در ادامه گزارش آمده است: چالش بزرگتر ممکن است مصالحه سعودی ها و ایرانی ها باشد. دو رقیب دیرینه که در سوریه به دو طرف متخاصم اصلی تبدیل شده اند و در جنگی که با کمک نیروهای نیابتی خود به راه انداخته اند، در تلاش برای استیلا بر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) هستند. آنها بیش از هر شرکت کننده دیگری بر روی نتایج این مذاکرات برای پایان دادن به درگیری هایی که هم ا کنون وارد پنجمین سال خود شده است، سرمایه گذاری کرده اند.

در بخشی از گزارش نیویورک تایمز عنوان شد: تا همین دو هفته پیش، این ایده که عربستان سعودی و ایران قرار است روی یک میز بنشینند، غیر قابل تصور بود. سعودی ها از این کار خودداری می کردند و دو کشور در تلاش برای تسریع رقابت تسلیحاتی به منظور ابراز اطمینان از این موضوع بودند که آنها نه تنها بر اوضاع در سوریه بلکه در یمن، عراق و قیام های خیابانی در بحرین نیز مسلط خواهند شد. از آنجایی که ایرانی ها وارد یک شراکت آسان با روسیه به منظور تقویت بشار اسد -- رئیس جمهور سوریه شده اند -- سعودی ها با انتقال تسلیحات پیشرفته بیشتر به برادران سنی شورشی خود - که در پی سرنگونی بشار اسد هستند - به این موضوع واکنش نشان داده اند.  موشک های ضد تانک از جمله این تسلیحات هستند.

نیویورک تایمز نوشت: زمانی که روس ها ماه گذشته عملیات هوایی خود را در روسیه آغاز کردند، به نظر می رسید آنها با هدف حمله به مواضع شورشیان تحت حمایت سعودی و آمریکایی ها، این عملیات را آغاز کرده اند. مقامات و دیپلمات های آمریکایی در تلاش برای ایجاد چارچوبی برای آن چیزی هستند که آن را «انتقال مدیریت شده» می دانند که سبب کنار رفتن اسد از قدرت می شود. آنها می گویند خصومت ها بین عربستان سعودی و ایران سبب ایجاد مانع بر سر این تلاش شده است.
 
در این گزارش آمده است: روز پنجشنبه، درست زمانی که هواپیمای حامل جان کری وارد وین شد و او در حال آماده شدن برای مذاکره با طرف های مختلف در هتل ایمپریال بود؛ دو کشور بار دیگر درباره مناقشات بحث می کردند. مقامات ایرانی، سعودی ها را به بهره برداری از ازدحام پیش آمده طی حادثه مکه -جایی که صدها ایرانی کشته شدند- در ماه گذشته برای ربودن غضنفر رکن آبادی مقام برجسته ایرانی متهم می کنند، جایی که صدها ایرانی در آنجا کشته شدند. رکن آبادی -- سفیر سابق ایران در لبنان – بود. یک روز پبش، عادل الجبیر -- وزیر امور خارجه عربستان سعودی -- در این باره ابراز تردید کرد که دعوت ناگهانی از ایران برای حضور در این نشست کمک کننده باشد. جبیر گفت: «"اگر آنها جدی نباشند، ما متوجه خواهیم شد و جلوی اتلاف وقت را خواهیم گرفت. او همچنین اظهار داشت: «"باید درباره این موضوع شفافیت وجود داشته باشد که بشار اسد باید قدرت را ترک کند."

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: عمران الزعبی -- وزیر اطلاع رسانی اسد -- روز پنجشنبه با توصیف کردن عادل الجبیر به عنوان فردی نامطلع به او توصیه کرد بهتر است "دهانش را بسته نگه دارد." برای روی یک میز نشاندن مقامات ایرانی و سعودی تلاش های زیادی انجام شد. کری هفته گذشته به عربستان سعودی رفت و اعلام کرد درگیری ها تنها سبب ویرانی بیش از پیش سوریه، کشته شدن افراد بیشتر و تشدید بحران پناهجویان در اروپا خواهد شد. باراک اوباما -- رئیس جمهور آمریکا -- روز سه شنبه تلفنی با ملک سلمان -- پادشاه عربستان سعودی -- گفتگو کرد. مقامات کاخ سفید به صورتی مبهم درباره این گفتگوی تلفنی صحبت کرده اند. آنها اعلام کردند اوباما و ملک سلمان بر لزوم همکاری نزدیک به منظور مقابله با تهدید مشترک ناشی از داعش و ایجاد شرایطی برای انتقال سیاسی در سوریه تأکید کردند. در این بیانیه هیچ اشاره ای به ایران نشده است. جان الیسون -- دیپلمات کهنه کار سوئدی که به دست یابی به توافق صلح به منظور پایان دادن به جنگ ایران و عراق کمک کرد -- اعلام کرد به سبب عمق مناقشه بین ایران و عربستان سعودی - دو قدرت مهم منطقه - دچار نگرانی شده است.
 
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: الیسون -که در حال حاضر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد است- گفت: "یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه پیشرفت در این درگیری ها، بی اعتمادی عمیقی است که بین عربستان سعودی و ایران وجود دارد." این بار به نظر می رسد سعودی ها متقاعد شده اند که تلاش کری در وین به شکست خواهد انجامید. زیرا بر این باورند که ایران به هر قیمتی که شده است از اسد حمایت خواهد کرد.

مصطفی العانی تحلیل گر مسائل امنیتی در مرکز تحقیقاتی خلیج فارس که به دولت عربستان سعودی نزدیک است، اعلام کرد: "رویکرد عربستان سعودی این است که ایران بخشی از مشکل است." او همچنین گفت: "حضور ایران در این مذاکرات، در واقع نوعی اعطای پاداش به یک کشور مداخله جو است و سعودی ها فکر می کنند این کار اشتباه است."

در این گزارش همچنین آمده است: "با آن که سعودی ها امید کمی به پیشرفت این نشست دارند؛ اما العانی اعلام کرد: "فشارهای روسیه و آمریکا سبب متقاعد شدن سعودی ها در این باره شد که نباید آنها را طرفی دانست که مانع روند سیاسی می شوند. از این رو، آنها در این نشست حضور می یابند. حتی با آن که در حال آماده شدن برای افزایش حمایت نظامی خود از نیروهای ضد اسد هستند. از نظر کری، حضور ایرانی ها و سعودی ها مهمترین نکته مذاکرات محسوب می شود؛ اما صرفا سبب بروز پیچیدگی هایی برای مذاکرات نمی شود. علاوه بر ایرانی ها و سعودی ها، هیئت هایی از انگلیس، مصر، فرانسه، آلمان، اردن، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی نیز در این نشست حضور خواهند داشت.
 
نیویورک تایمز نوشت: "مقامات آمریکایی در این باره ابراز نگرانی کرده اند که حضور نمایندگان ایران و عربستان سعودی می تواند به اندازه ای مشکل زا باشد که سبب ایجاد اخلال در روند پیشرفت مذاکرات شود. دو گروه اصلی در این باره آشکارا اظهار نظر کرده اند. گروهی به رهبری آمریکا که شامل کشورهای عرب سنی حوزه خلیج فارس می شوند که از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال 2011، به صورت جمعی قادر به نشان دادن واکنش مناسب نبوده اند. در طرف دیگر نیز روسیه، ایران و نیروهای نیابتی شیعه از گروه های مختلف قرار دارند. اما در این میان یک واقعیت نادیده گرفته شده است. با دستیابی به توافق هسته ای ایران، هم کری و هم محمد جواد ظریف -- همتای ایرانی اش -- تمایل زیادی به ایجاد رابطه ای دارند که در برگیرنده موضوعات گسترده تری شود به ویژه جنگ سوریه، بحران پناه جویان و آینده منطقه خاورمیانه را در برگیرد. آنها پنج شنبه شب با یکدیگر دیدار و درباره توافق هسته ای گفتگو کردند؛ اما به نظر می رسید به ناچار درباره سوریه نیز گفتگو کرده اند.

در این گزارش آمده است: آرون دیوید میلر -- از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که هم اکنون در مرکز وودرو ویلسون فعالیت می کند -- روز پنج شنبه اعلام کرد: "آمریکا و روسیه‌ باید شرایطی برای تحت فشار قرار دادن بازیگران دیگر به وجود آورند." مقامات آمریکایی می گویند بر این باورند که از این قدرت برخوردارند. اما به نظر می رسد سعودی ها فکر کنند ایفای یک نقش نظامی فعال تر برای مقابله با ایران کارساز خواهد بود.

سعودی ها تحت حکومت پادشاه جدید خود به منظور مقابله با ایرانی ها در سوریه بیش از همیشه با ترکیه وارد همکاری شده اند. این موضوع در پیشرفت های امسال شورشیان به سوی مناطقی که پیشتر تحت کنترل دولت سوریه قرار داشت، انعکاس یافته است. روس ها به صورت مستقیم گروه شورشی موسوم به جیش الفتح را هدف قرار داده اند که تحت حمایت سعودی ها و ترک ها قرار دارد.

در ادامه گزارش آمده است: اما این ایرانی ها هستند که از نظر سعودی ها هدف اصلی هستند. لفاظی ها فرقه گرایانه درباره تهدید ایران شیعه در میان سعودی ها افزایش یافته است. رسانه های عربستان سعودی اعلام کردند مداخله ریاض در یمن به سبب تهدید ناشی از نفوذ ایران، یک جنگ از روی اجبار است و نه اختیاری. جوست هیلترمن -- مدیر برنامه خارومیانه و شمال آفریقا -- در گروه بحران بین المللی در بروکسل اعلام کرد: "این دوره ای وحشتناک برای سعودی هاست." او همچنین گفت: "آنها از نظر روانی، و سیاسی نیاز به اطمینان در این باره دارند که عربستان سعودی یک هم پیمان مهم آمریکا باقی خواهد ماند و واشنگتن از ریاض در مقابل ایران حفاظت خواهد کرد." به گفته هیلترمن، به همین دلیل است که هم پیمانان غربی عربستان سعودی درباره عملیات نظامی در یمن زیاد اظهار نظر نکرده اند. آمریکا هیچ گونه اشتیاقی به انجام تحقیقات بین المللی درباره نقض حقوق بشر توسط گروه های مختلف در یمن نشان نداده است و ماه گذشته، کشورهای غربی از قطعنامه شورای حقوق بشر درباره انجام تحقیقات درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی حمایت نکردند.

در پایان گزارش آمده است: "حامیان غربی عربستان سعودی این هفته درباره ادعاها در این باره که در حمله هوایی به رهبری عربستان سعودی یک بیمارستان در صنعا هدف قرار گرفت، اظهار نظر نکردند. آمریکا و قدرت های مهم اروپایی همچنان به فروش تسلیحات به عربستان سعودی ادامه می دهند و پنتاگون نیز حمایت های اطلاعاتی و لجستیکی از نظامیان سعودی به عمل می آورد."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
سعودی ها روی نقشه خودشون رو هم قد قواره ایران می بینند .اگه بدونند اگه غلطی بکنند یه اشی براشون پختیم که نگو.مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
تا جنگ یا کودتا به داخل مرزهای عربستان وارد نشه. خاورمیانه روی آرامش رو نمی بینه. عربستان با حمایت مالی دهان همه کشورها رو بسته. اگه نتونه پشتیبانی مالی کنه . همون روزهای اول ترکیه کنار میکشه. آمریکا سعی می کنه موضوع رو برا خودش بدتر نکنه چون تازه با ایران روی میز مذاکره به توافق رسیده. اروپایی ها هم که نوچه آمریکان از اون پیروی می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
مرگ بر آل سعود کودک کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
مرگ بر امریکا مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
لعنت خدا بر ال سعود کافر
آخرین اخبار