ادعای بیزینس اینسایدر: افزایش بودجه نظامی ایران در پی اجرای برجام/ افزایش کمک به اسد

وب سایت بیزینس اینسایدر مدعی شد توافق هسته ای ایران، عاملی برای افزایش بودجه نظامی این کشور است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت بیزینس اینسایدر در گزارشی به ارتباط توافق هسته ای ایران و افزایش بودجه نظامی این کشور پرداخت. این وب سایت مدعی شد پس از حصول توافق هسته ای ایران، این کشور نشان داد بودجه بیشتری را برای ماجراجویی های نظامی در خاورمیانه اختصاص خواهد داد. 

در این گزارش آمده است: برنامه جامع اقدام مشترک، میان ایران و شش قدرت جهانی منعقد شد؛ توافقی که به انزوای اقتصادی تهران پایان خواهد داد. علاوه بر این، قرار است با لغو تحریم ها، 150 میلیارد دلار نصیب این کشور شود. این درحالیست که ایران در خطوط مقدم درگیری های خاورمیانه حضور دارد. 

بیزینس اینسایدر مدعی شد تهران حمایت های خود را از بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – دو برابر کرده و وعده  داده است بودجه متحدان خود را افزایش دهد. لغو تحریم های تسلیحاتی ایران به تقویت زرادخانه این کشور منجر خواهد شد. تهران سامانه پدافند هوایی اس-300 از روسیه وارد خواهد کرد و توان هوایی خود را تقویت می کند. 

در این گزارش آمده است: برای ارزیابی اثرات برنامه جامع اقدام مشترک بر هزینه های نظامی ایران، باید سایر منابع تامین کننده  بودجه دفاعی این کشور را نیز بررسی کنیم و تاثیرات برجام را بر روی تک تک آنها در نظر بگیریم. بودجه نظامی ایران از چندین منبع مختلف مالی تأمین می شود. 
در گزارش مذکور آمده است اولین منبع مالی، بودجه رسمی دولت است. بودجه دفاعی ایران در سال گذشته 10 میلیارد دلار بوده است. از این میزان، 60 درصد به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اختصاص یافت. این بودجه سالانه از سوی دولت ارائه و برای بررسی و تأیید نهایی به پارلمان ایران – مجلس – فرستاده می شود.

این گزارش می افزاید: طرح کلیِ بودجهِ سال آتی در پارلمان نشان می دهد با وجود اینکه برجام دسترسی ایران را به اقتصاد بین المللی افزایش می دهد، کاهش بهای نفت، سیاست انقباضی بودجه حسن روحانی – رئیس جمهور ایران --  و کاهش کلی بودجه دولت ایران باعث می شود بودجه دفاعی در سال آتی، تنها 10 تا 20 درصد رشد کند. این درحالیست که در سال 2013 (1392) و پس از توافق موقت هسته ای، بودجه دفاعی ایران 32 درصد افزایش یافت. بنابراین ما پیش بینی می کنیم بودجه دفاعی ایران برای سال مالی آتی، 11 تا 12 میلیارد دلار باشد. 

دومین منبع مالی، صندوق نفت ایران است. بخش های دفاعیِ مرتبط با پروژه های خاص و اضطراری، می توانند از این صندوق برداشت کنند. وضع صندوق نفت ایران مشخص نیست. اینکه در این صندوق چه میزان اعتبار مالی وجود دارد، به چه میزان می توان از آن برداشت کرد و در نهایت اعتبارات مالی این صندوق در چه بخش هایی هزینه می شود، مشخص نیست. از آنجایی که در نتیجه توافق هسته ای ایران تحریم های مالی و نفتی لغو می شوند، این کشور می تواند نفت بیشتری را صادر کند. این موضوع به افزایش درآمد نفتی منجر خواهد شد. به ادعای نگارنده این گزارش، سپاه پاسداران به بهانه ناآرامی های خاورمیانه از این بودجه بهره برداری خواهد کرد.

سومین منبع بودجه دفاعی ایران، فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری های بخش نظامی است. به ادعای نگارنده گزارش، سرمایه گذاری ها و فعالیت های مالی بخش نظامی، 20 درصد (15 تا 18 میلیارد دلار) از حجم مبادلات بورس تهران را تشکیل می دهد. سپاه مالکیت هزاران شرکت را که در بخش هایی نظیر نفت، گاز، ارتباطات راه دور، ساخت و ساز، پتروشیمی، خودروسازی و معدن فعال هستند را به عهده دارد.

این گزارش در ادعایی بی اساس می افزاید: درآمد عایدی از فعالیت های مذکور به سازمان های مختلف نظامی که بیشتر آنها معاف از مالیات هستند، اختصاص می یابد. حسابرسی این سازمان ها نیز با خودشان است. 

بیزینس اینسایدر در ادعاهایی بی اساس و بدون پشتوانه استدلالی افزود: بخش های دفاعی-امنیتی ایران در فعالیت های غیر قانونی شرکت دارند. ارزش اقتصاد زیرزمینی ایران 6 تا 36 درصد درآمد ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است. درآمد سالانه اقتصاد زیرزمینی ایران 60 میلیارد دلار است. در حالی که سهم بخش نظامی ایران از اقتصاد زیرزمینی مشخص نیست، می توان با اطمینان گفت سپاه بیشترین سهم را دارد.

در نتیجه گیری این گزارش مغرضانه آمده است: گمراه کننده است اگر بگوییم بودجه دفاعی ایران تنها از بودجه کلی کشور تامین می شود. برجام به طور کلی به افزایش توان نظامی تهران منجر خواهد شد. بنابراین، بودجه دفاعی ایران افزایش خواهد یافت. از آنجایی که اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد، افزایش بودجه دفاعی از منابعی تامین می شود که چندان محسوس نیستند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
اینا چجوری این آمار رو رو در میارن؟شاید با جن ها ارتباط دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
چ دله پری از سپاه دارن اوف اوف معلومه بدجوری سوزوندنشون،دمه سپاه گرم ادامه بده
آخرین اخبار