خشم مقامات فرانسوی از دیدار سارکوزی با پوتین

دیدار رئیس جمهور پیشین فرانسه با رئیس جمهور روسیه خشم مقامات پاریس را برانگیخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه خبری فرانس24، در حالی که قرار است جمعه فرانسه به جمع کشورهای شرکت کننده در نشست وین درباره سوریه بپیوندد، امروز صدای دیگری از فرانسه بلند شد و آن صدای نیکولا سارکوزی رئیس جمهور پیشین فرانسه بود که روز پنجشنبه در محل اقامت ولادیمیر پوتین در نزدیکی مسکو با وی دیدار کرد. سارکوزی خطاب به پوتین گفت:«جهان امروز به روسیه نیاز دارد».

رئیس جمهور پیشین فرانسه به مدت یک ساعت و 45 دقیقه با پوتین درباره نقشی که امروز روسیه در جهان ایفا می کند گفتگو کرد.

پوتین نیز خطاب به سارکوزی گفت از آخرین باری که ما همدیگر را دیده ایم اوضاع در جهان خیلی تغییر کرده است و اکنون که شما را دیده ام بسیار خوشحالم که درباره آنها با شما رایزنی کنم.
از زمانی که نیکولا سارکوزی کاخ الیزه را ترک کرده است سومین بار است که وی با پوتین دیدار می کند.

سفر سارکوزی به مسکو و دیدار وی با پوتین دو هدف داشت:نخست آنکه انزوای روسیه را بشکند و دوم آنکه و در این رهگذر تلنگری نیز به فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه بزند.

سارکوزی با اشاره تلویحی به انزوای روسیه گفت:« دستیابی به مصالحه چگونه ممکن است، وقتی ما با هم گفتگویی نداشته باشیم. از همین رو، من بر این باورم که گفتگو کردن ، به حرف هم گوش دادن، به هم احترام گذاشتن، سرنوشت روسیه و فرانسه است».

این دیدار سارکوزی اکنون خشم قدرت حاکم در الیزه را برانگیخته است. چون سارکوزی در حالی به دیدار پوتین شتافته است که پاریس رابطه پیچیده ای با مسکو دارد.

استفان لو فول سخنگوی دولت فرانسه در واکنش به این دیدار سارکوزی و سخنانی وی در مسکو بر زبان رانده است گفت ما در فرانسه دیپلماسی موازی نداریم. ما دیپلماسی فرانسه داریم . ما یک دیپلماسی داریم.

شخصیت های سیاسی فرانسه حتی در بین راستگرایانی که سارکوزی به آن تعلق دارد نیز نگاه خوبی به این حرکت رئیس جمهور فرانسه ندارند. آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه در زمان سارکوزی و برونل لو مر،یکی از نامزدهای انتخابات درون حزبی برای تعیین نامزد حزب راستگرایان فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور، از این حرکت سارکوزی انتقاد کرده اند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار