همه آدم‌ها به نوعی با واقعه عاشورا گره خورد‌ه‌اند زیرا کربلا مربوط به همه زمان‌ها است.

محمدرضا سنگری، نویسنده و شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نوع دیگاه‌ها به واقعه عاشورا گفت: به تعداد تمام آدم‌ها دید و نگاه و جود دارد. برخی عاشورا را در حی یک واقعه تاریخی می‌دانند و آن را تحلیل می‌کنند. برخی دیگر یک نگاه منفی که تاثیر گرفته از تبلیغات منفی است را دارند، به عنوان مثال کسانی مثل ابن خلدون بارها گفته‌اد امام حسین (ع) اشتباه بزرگی مرتکب شده و نباید با نیروی محدود و برقرار نبودن معامله این راه را انتخاب می‌کرد، همین نوع تبلیغات موجب سوء ظن و شک به حضرت امام حسین (ع) و یاران ایشان شد. برخی دیگر عاشورا را یک فرهنگ و یک مکتب بزرگ انسان ساز می‌دانند، ما به این نوع نگاه نیازمندیم.

سنگری در ادامه از جذابیت واقعه عاشورا برای نسل جوان گفت: دلیل اتفاقات شگرفی که در واقعه عاشورا رخ دد این مساله همیشه جذاب است، زیرا شاهد این امر هستیم که در دهه محرم مردم از جمله جوانان بدون اینکه پولی به آنها داده شود و یا تشویق شوند به صورت خود  جوش در تکیه‌ها و هیئت‌ها به عزاداران خدمت می‌کنند. علاوه بر آن در عاشورا و اربعین بیش از ده میلیون نفر در راهپیمایی‌های عزاداری حضور دارند و این نشانه جاذبه عاشورا بعد از گذشت 1369 سال است.

وی خاطر نشان کرد: همه آدم‌ها به نوعی با واقعه عاشورا یک گره خوردگی دارند، زیرا کربلا امروزی است و تنها یک قصه مربوط به گذشته نیست.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا درس اخلاقی، پیام‌های روش برای زندگی، مهارت‌های زندگی، تنظیم و تدوین روابط ما با دیگران و جامعه، جهان و چگونگی ارتباط با خود را می‌آموزد. عاشورا ظرفیت‌های ناشناخته بسیاری دارد که با کشف و دسترسی به آن می‌توان به پاسخ بسیاری از سوال‌ها رسید، کربلا زنده و زیباست. طبق گفته حضرت زینب (س)که فرمودند‌ "چیزی  جز زیبایی ندیدم" واقعه حادثه کربلا زیباست. ما باید این زیبایی را بهتر و بیشتر برای نسل جوان تبیین کنیم، من یقین دارم اگر به طور صحیح از زبان و ابزار هنری بهره بگیریم می‌توانیم کربلا را عمیق‌تر و درونی‌تر ابلاغ کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار