دفاع مقدس ما ویژگی الهی و اعتقادی داشت و ما با تأثیر‌پذیری از فرهنگ عاشورا در جنگ پیروز شدیم.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس جعفری مقدم از جمله نویسندگان دفاع‌مقدس است که یادگار هشت سال جنگ تحمیلی را نه تنها در قلم دلنشین او بلکه در صدای بغض‌آلود و گرفته‌اش می‌توان دید. نویسنده‌ای که قلمش بر گرفته از تمام دیده‌ها و شنیده‌های خودش در سن 14 سالگی در جبهه است.

گفتگوی ما را با عباس جعفری مقدم دنبال کنید:

*ادبیات دفاع مقدس چه ویژگی‌ داشت که شما به عنوان یکی از نویسندگان این حوزه فعالیت می‌کنید؟

نکات زیادی وجود دارد، اولین موضوع این است که دفاع مقدس یک برگ مهم در تاریخ کشور ماست. در واقع به تعبیری تمام دنیا با کشور ما در جنگ بودند که رشاد‌ت‌های مردم در این نبرد نا‌برابر، پیروزی را در پی داشت و در این بین وظیفه نویسنده است که دین خود را با قلمش ادا کند.

دفاع مقدس ما ویژگی الهی و اعتقادی داشت و ما با تأثیر‌پذیری از فرهنگ عاشورا در جنگ پیروز شدیم.

نکته دوم اینکه موضوع جنگ در دنیا یک ژانر جذاب است و بهترین و شاخص‌ترین آثار در حوزه جنگ نگاشته شده‌اند، این یک مورد خاص برای نویسنده است که در این‌باره قلم بزند.

نکته آخر این است که من قبل از چهارده سالگی‌ام در جبهه شاهد تمام وقایع جنگ بوده‌ام و رشادت‌ها، عملیات و اتفاقات جنگ را لمس کرده‌ام، از این رو بر خود واجب دیدم دفاع مقدس را به گونه‌ای به رشته تحریر در بیاورم. 

*روند فعلی داستان‌نویسی دفاع مقدس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه به مثابه عظمت دفاع مقدس در برابر معنویت و دستاور‌د‌های حاصل از جنگ، آثار خوب خیلی کم خلق شده است و در این میان دیده‌ایم که برخی افراد اثر‌های دفاع مقدس را سیاه‌‌نمایی کردند یعنی اگر کسی ضد جنگ ایران و عراق بنویسد، خود به خود ضد دفاع مقدس نوشته است و اگر تقدس آن را حذف کنیم، قالبی ضد جنگ و دفاع به خود می‌گیرد.

علاوه بر آن برخی آثار بودند که در قالب رمان و خاطره نگاشته شدند. مانند کتاب «دا»، «خاک‌ها نرم کوشک» و ... . این‌ها چه داستان باشند و چه خاطره بار ادبیات داستانی را به دوش کشیدند.

*از نظر شما تغریظ رهبری روی فروش کتاب‌ها تأثیر می‌گذارد؟

بعضی‌ها می‌گویند چون رهبری روی کتاب‌ها تغریظ می‌زنند، موجب پرفروشی آن کتاب می‌شود و این اعترافی از سوی مردم است که علاقه‌شان به رهبری را نشان می‌دهد اما در حقیقت می‌بینیم کتاب‌هایی که تغریظ خورده‌اند، بسیار جذاب و نو هستند. در واقع کارهای با ارزش تغریظ می‌شوند.

*چه موانعی بر سر راه روند داستان‌نویسی می‌بینید؟

ما نویسندگان زیادی که واقف به ارزش‌های دفاع مقدس باشند را نداریم و اساتیدی که در این حیطه تدریس می‌کنند، به مسأله دفا‌ع‌مقدس اشراف کامل ندارند و با این ارزش‌ها به نوعی بیگانه هستند.

*تولید یک کتاب دفاع مقدس چه بازخوردی در میان مخاطبان دارد؟

وقتی کتابی تولید می‌شود دو اتفاق رخ می‌دهد؛ اول اینکه کتاب‌ها به چهره‌های مشهور هدیه داده می‌شود. در صورتی که به ارزش‌های دفاع‌مقدس اعتقادی ندارند و در مرحله دوم جوانانی این کتب را دریافت می‌کنند که به ارزش‌ها پایبند و علاقه‌مند هستند ولی از آن آگاهی لازم را ندارند.

*از نظر شما به کار‌های دفاع مقدس اعتبار داده می‌شود؟

به طور عمومی کسانی که عشق به نوشتن دارند، بیشتر دنبال نوشتن و یک ناشر هستند که حتی با هزینه‌های شخصی خودشان اثرشان را منتشر کند اما بعضاً این اتفاق صورت نمی‌گیرد و توجهی به مسأله نمی‌شود.

*از میان نویسندگان قدیم و نویسندگان جدید به کدام نویسنده بیشتر علاقه دارید؟

من به اثر امتیاز می‌دهم نه به نویسنده اثر. نویسنده ممکن است انسان خوب و شایسته‌ای باشد اما این بدان معنا نیست که کار با محتوا و با ساختاری را ارائه دهد. عکس این مسأله نیز صادق است. لذا ما ئدر ادبیات نمی‌توانیم حکم کلی برای این مسأله بدهیم و در مورد کتاب‌ها باید یک به یک حرف بزنیم.

*در آخر چه توصیه‌ای به نویسندگان نو قلم در حوزه دفاع مقدس دارید؟

مهم‌ترین توصیه من در وهله اول این است که دفاع مقدس را خوب بشناسند و یکی از راه‌های آن مطالعه زندگینامه و خاطرات رزمندگان و شهداست.

در وهله دوم یک دوره کامل فیلم‌های روایت فتح را ببینند، زیرا با دیدن فیلم انگار خودشان در آنجا حضور داشته‌اند. اما نباید به این‌ها اکتفا کنند.




گفتگو از: اکرم رضایی ثانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار